ایسنا/خراسان رضوی رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بانک مرکزی دردی از رکود تورمی که اقتصاد با آن درگیر است را درمان نمی‌کند، در حال حاضر بانک مرکزی ما را میان آسمان و زمین نگه داشته است و فعال اقتصادی، تولیدکننده و تاجر نمی‌داند که باید چه کاری انجام دهد.

شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی در استان اظهارکرد: حوزه کاری ما بسیار وسیع است اما اوضاع کنونی جامعه و کشور اجاره فعالیت باز و وسیع به ما نمی‌دهد و بسیاری از همکاران ما با مشکلات فراوانی مواجه هستند. نقره یکی از فلزات نیمه بهایی است که به راحتی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، به وسیله آن کالایی جدید ساخت و آن را صادر کرد.

وی افزود: متاسفانه موانع زیادی در کار ما وجود دارد و عملا این حوزه را از بحث صادرات و کسب درآمد ارزی خارج کرده است. در حال حاضر ظرفیت‌های زیادی در زمینه طلا وجود دارد و می‌توان فعالیت بیشتری در این زمینه انجام داد اما باید کل زنجیره تکمیل باشد و نمی‌توان به صورت ناقص کار را پیش برد، به همین دلیل نمی‌توانیم محصولات خود را تولید و صادر کنیم و در صورت صادرات نیز به قیمت واقعی خود به فروش نمی‌رسد.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص نقش نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی در سوغات زائر بیان کرد: این موضوع همیشه و در همه جای دنیا به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و شهرهایی که از مرکزیت مذهبی و یا توریستی برخوردار هستند و عوامل جذب مسافر، زائر و توریست را در خود دارند، می‌توانند از این کالا به عنوان سوغات استفاده کنند.

مرصعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشهد نیز قابلیت‌های زیادی در این زمینه دارد اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و تنها با طرح‌های محدود و مدل‌های اولیه در حوزه زائر مواجه هستیم و متاسفانه زائران نیز تنوع زیادی در محصولات مشاهده نمی‌کنند و این محصولات آنان را جذب و وادار به خرید نمی‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین باید به این نکته توجه کرد که تمامی زائران استان داخلی نیستند و باید شرایط برای خرید آنان فراهم باشد اما به دلیل موانع موجود این امر ممکن نیست. مهمترین مانع در این حوزه بانک مرکزی است زیرا معتقد هستند که نباید ارز از کشور خارج شود در صورتی که این ایده اشتباه است و هرچه قدر آنان را توجیه کردیم موثر واقع نشده است.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی عنوان کرد: اگر خروج ارز از کشور درست نیست پس چرا کشور ترکیه می‌تواند در سال مقدار قابل توجهی مصنوعات طلا را صادر و کسری در منابع و تولیدات داخلی آنان ایجاد نشود و از آن به عنوان یکی از منابع درآمد ارزی استفاده کنند؟ صادرات طلا نه تنها ضرر ندارد بلکه موجب ایجاد درآمد از محل صادرات آن می‌شود.

مرصعی تصریح کرد: این سیاست بانک مرکزی غلط و محدودنگر است، علاوه بر مشکل ذکر شده، مشکلاتی در زمینه واردات شمش نیز وجود دارد؛ تا زمانی که تحریم وجود نداشت اجازه واردات آن به کشور داده نمی‌شد و اکنون که واردات آن آزاده شده، تحریم‌ها مانع ورود آن به کشور هستند، در حال حاضر ما در منگنه عجیبی قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم از پتانسیل‌های این حوزه استفاده مطلوبی داشته باشیم.

وی در خصوص موانع صادراتی در این حوزه ادامه داد: کسی که باید سیاست‌گذاری انجام دهد و به صورت کلان و سیستمی به مسائل توجه کند، چنین قابلیتی ندارد و به مسائل پولی که اصل ماهیت بانک مرکزی براساس سیاست‌گذاری پولی کشور بنا شده، متاسفانه به صورت کلان و سیستمی توجه نمی‌کند و نگرش و کار محدودی در این زمینه دارد و نمی‌دانیم که بانک مرکزی از تخصصی که دارد، چه زمانی می‌خواهد استفاده کند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی مطرح کرد: در حال حاضر نمونه‌های مشابه این کار در دنیا در حال انجام است و بانک‌های دنیا در آن بسیار موفق عمل می‌کنند، پس چه زمانی بانک مرکزی می‌خواهد از این الگوها استفاده کند و آن را انجام دهد؟

مرصعی با اشاره به اینکه بانک مرکزی دردی از رکود تورمی که اقتصاد با آن درگیر است را درمان نمی‌کند، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی ما را میان آسمان و زمین نگه داشته است و فعال اقتصادی، تولیدکننده و تاجر نمی‌داند که باید چه کاری انجام دهد و این سردرگمی و بلاتکلیفی در همه زمینه‌ها ضربه سختی به اقتصاد خرد و کلان وارد کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما صادرات 150 گرم طلا و نقره مسافرتی است؛ اگر بنا باشد 150 گرم طلا را پولی و معادل دلار حساب کنیم، ارزش آن دو برابر 150 گرم نقره‌ای است که اجازه صادرات دارد و به نظر شما چه تناسبی در این میان وجود دارد؟ این سخن که گفته می‌شود نباید طلا و نقره از کشور خارج شود زیرا باعث خروج ارز از کشور می‌شود، از اساس غلط است و هرگز به این شکل نیست.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اظهار کرد: طلا و نقره ارزش افزوده ایجاد می‌کند و صادرات آن سبب بهره‌برداری از آن می‌شود، اما این موضوع مدنظر بانک مرکزی نیست و درک درستی از آن ندارند و یا اینکه به آن توجه نمی‌کنند و واقعا دلیل این کار را نمی‌دانم زیرا موضوع بسیار ساده است زیرا با خروج طلا از کشور در ازای آن کالای دیگر وارد کشور می‌شود، به این شکل که مواد خام وارد کشور می‌شود و به وسیله آن موادی ساخته و ارزش افزوده آن از کشور خارج و این فرآیند سبب تولید ثروت می‌شود، این روش مبنای اولیه اقتصادی در تمام دنیاست.

مرصعی بیان کرد: در حال حاضر خروج طلا و نقره تا 300 گرم را آزاد کرده‌اند اما منطق این عدد چیست و اگر 50 گرم طلا و نقره ارز از کشور خارج می‌کند، طبیعتا 300 گرم ارز بیشتری خارج می‌کند. همچنین دریافت ارز نیمایی از طلا و نقره که قیمتی جهانی دارند نوعی نامعادله است.

وی افزود: محصولی که دارای قیمت جهانی است، اگر در داخل ارزان‌تر خریداری شود، باعث فروش قاچاق آن می‌شود، اگر قیمت آن در داخل با قیمت جهانی برابری کند، متعادل می‌شود و در صورتی که گران‌تر از قیمت جهانی عرضه شود، راه برای ورود قاچاق به کشور باز می‌شود که در این صورت به اقتصاد کلان ضربه زیادی وارد می‌شود.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این زمینه تعادل‌ٌبخشی است و باید به این نکته توجه کرد که اقتصاد دستوری نیست و اگر وارد فضای دستوری و محدود شود، باید بتوانید تمامی موضوعات اقتصادی را کنترل کنید که در صورت عدم کنترل این موضوعات، چنین وضعیتی که اکنون با آن مواجه هستیم، رخ می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *