مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد از نیاز صنایع روغن نباتی کشور از طریق واردات تامین می‌شود و آسیبی که سیل به کلزا زده است عددی نیست که بخواهد صنایع روغن نباتی را نگران کند.

رویداد۲۴ اگرچه بخش‌های زیادی از کشاورزی استان‌های سیل زده آسیب‌های جدی دیده‌اند و دامنه تاثیرات خود را به صنایع دیگر نیز خواهند رساند، اما در مورد روغن چنین مسئله‌ای صادق نیست چرا که سهم تولید دانه‌های روغنی به اندازه‌ای ناچیز بوده است که از بین رفتن آن نیز تاثیر زیادی برای صنایع روغن نباتی نخواهد گذاشت چرا که عمده نیاز این صنایع از طریق واردات تامین می‌شود.

علیرضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در اینباره گفت: ۹۰ درصد از نیاز صنایع روغن نباتی کشور از طریق واردات تامین می‌شود و آسیبی که سیل به کلزا زده است عددی نیست که بخواهد صنایع روغن نباتی را نگران کند.

وی افزود: از ۱۰ درصد کلزایی هم که در داخل کشور تولید می‌شده، حدود ۵ درصد از بین رفته است و آسیبی متوجه صنایع تولید روغن نباتی نیست.

از سوی علی مظفری کارشناس کشاورزی در اینباره گفت: تنها نزدیک به ۱۰ درصد از روغن مصرفی که در کشور وجود دارد، از دانه‌های روغنی که در داخل کشت می‌شود، تهیه شده و بیش از ۹۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: صنایع روغن‌کشی ما بیشتر روغن خام وارد و آن را تصفیه و بسته بندی می‌کنند در نتیجه آسیبب‌های ناشی از سیل به محصول کلزا نمی‌تواند تاثیری جدی بر صنایع روغن نباتی داشته باشد.

امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران نیز اظهار کرد: هنوز آمار دقیقی درباره اینکه چه میزان از محصول کلزا و سایر دانه‌های روغنی از سیل آسیب دیده‌اند مشخص نیست و باید آمار دقیقی درباره محصولات از بین رفته اعلام شود تا بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

وی افزود: وقتی که برای دانه‌های روغنی چنین مشکلی پیش آمده است برای صنایع روغن نباتی هم مشکلاتی پیش می‌آید که باید این کمبود را با واردات جبران کنیم.

بیرشک درباره اظهارات مجری طرح پنبه کشور گفت: با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه کشت دانه‌های روغنی داشتیم سهم تولید داخل از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده است.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران با تایید اظهارات مهاجر تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که در سال ۹۸ برای صنایع روغن نباتی مشکل حادی پیش بیاید و این صنایع با مانع بزرگی برای تولید مواجه شوند.
منبع: اقتصاد24

خبر های مرتبط
قیمت جو پس از سیل افزایش می‌یابد؟ مقام دولتی: خیر؛ دامدار: بله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *