منطقه زرخیز مغان به ویژه شهرستان اصلاندوز در زمینه کشت محصول پنبه رتبه اول استانی و کشوری را دارد و پنبه تولیدی در این منطقه در بین با کیفیت‌‌ترین محصولات کشاورزان تولیدی در سطح کشور است و کارخانجات نساجی کشور رغبت و علاقه زیادی برای خرید آن دارند.
طلای سفید در اصلاندوز شغل ایجاد می‌کند/ صنایع تبدیلی عامل شکوفایی کشاورزی

خبرگزاری فارس – اردبیل|حسین زالی: پنبه یکی از محصولات کشاورزی گران‌بها و با ارزش است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در جهان امروز به دست آورده، این محصول که آن را طلای سفید می‌خوانند به دلیل نرمی، لطافت، توان جذب بالا، انتقال رطوبت، انعطاف‌پذیری،  مقاومت در برابر فساد شیمیایی، قابلیت شستشو و… در صنایع مختلفی به کار برده می‌شود و همواره تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، فرصت اشتغال‌زایی و خودکفایی دارد.

از این‌رو کشت پنبه که از فصل بهار آغاز شده و  همه ساله در اوایل فصل پاییز برداشت می‌شود، یکی از محصولات زراعی و استراتژیک است. امسال پنبه‌کاران شهرستان پارس آباد از برداشت و فروش محصول استراتژیک پنبه ابراز رضایت داشتند.

در همین راستا مُراد درگاهی یکی از کشاورزان اصلاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اصلاندوز با بیان اینکه محصول پنبه در شهرستان اصلاندوز پر بار است اظهار کرد: بنده ۱۰ هکتار پنبه کشت کرده‌ام که انشالله به لطف خداوند ۳۰ تن طلای سفید مرغوب برداشت خواهم کرد.

این کشاورز در ادامه با اشاره به مشکلات فراوان تحویل محصول پنبه به کارخانه‌های شهرستان‌های همجوار در سال‌های گذشته بیان کرد: احیای کارخانه پنبه، رغبت و رضایتمندی کشاورزان را در پی داشته است و بر این اساس، امسال پرباری این محصول را در منطقه  شاهد هستیم.

برداشت 30 هزار تن طلای سفید در اصلاندوز

سید عباس مینایی، فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز با اشاره به سطح زیر کشت پنبه در شهرستان اصلاندوز بیان کرد: بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یافته که از این اراضی ۳۰ هزار تن پنبه برداشت خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به توسعه سطح زیر کشت پنبه با بهره‌برداری از اراضی پروژه پایاب تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه کشاورزی و کشت محصولات زراعی انجام یافته، کشت پنبه در این شهرستان در دو سال اخیر دو برابر شده و بخش اعظمی از این محصول در اراضی پایاب کشت شده است.

فرماندار شهرستان اصلاندوز گفت: از اولین روزی که شروع به کار کردیم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بهره‌برداری و واگذاری اراضی پایاب انجام شود که به لطف و عنایت خداوند این امر محقق شد و روستائیان اصلاندوز به آرزوی دیرینه خود رسیدند.

وی با بیان اینکه خرید طلای سفید در شهرستان اصلاندوز در دو مرکز در حال انجام است، بیان کرد: خرید پنبه در شهرستان به‌صورت رقابتی با قیمت مناسب در دو مرکز انجام می‌شود.

برتری کیفیت پنبه مغان در سطح کشور

حسن عبدالعلی‌زاده، کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کیفیت مرغوب پنبه مغان  اظهار کرد: پنبه برداشت‌شده در منطقه مغان، به لحاظ کیفیت و طول الیاف و محکم بودن از رتبه بالایی در کشور برخوردار است و ما باید تمام تلاش خود را برای حفظ کیفیت محصول انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پنبه مغان مشتری‌های خاص خود را دارد، افزود: در صورت حفظ و ارتقاء کیفیت محصول، نسّاجی‌های فعال در کشور تمایل زیادی برای خرید پنبه منطقه مغان خواهند داشت.

کارشناس حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برای حفظ کیفیت محصولات  لازم است هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت به‌صورت اصولی انجام شود.

کسب روزی حلال از دل زمین‌های کشاورزی

پنبه یکی از هزاران نعمت خدادادی در فصل پاییز است که زمینه اشتغال تعداد بسیاری از جوانان را فراهم کرده است. یکی از این جوانان، اقدام به کارآفرینی در حوزه پنبه نموده است.

این جوان که قدر زمان و فرصت را دانسته یک اکیپ ۷۰ نفره را آماده کرده که آنها نیز در این ایام برداشت پنبه از دست رنج خود در آمد کسب کنند و سر سفره ‌ای خانواده خود روزی حلال ببرند.

محسن محمدزاده، کار آفرین اصلاندوزی با اشاره به اشتغال‌زایی برای جوانان در حوزه برداشت پنبه اظهار کرد: ما یک اکیپ ۷۰ نفری آماده کردیم که امر برداشت پنبه را انجام می‌دهند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ظرفیت شهرستان اصلاندوز برای کشت و برداشت پنبه واقعا بسیار بالا است، واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین نیز این ظرفیت را چندین برابر کرده که با این کار تناژ برداشت پنبه هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز در حال آماده سازی یک اکیپ ۶۰ نفری دیگر هستیم تا امر برداشت این محصول با سرعت بیشتری انجام شود تا دست رنج کشاورزان از بین نرود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پنبه در واقع از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

ایجاد کارخانجات نساجی و روغن کشی پنبه در «منطقه مغان» می‌تواند نقش بسزائی در اشتغال‌زایی پایدار و توسعه کلان اقتصادی منطقه و استان ایفا کند.

حال امید است مسؤولان با حمایت هرچه بیشتر از کشاورزان و اعطای تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه کشاورزی، زمینه ایجاد کارخانجات فرآوری محصول پنبه را فراهم کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *