مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست گفت: باید افکار عمومی به محیط زیست حساس شوند و توجه خود مردم به مسائل زیست محیطی جلب شده و به این درجه از آگاهی دست یابیم.

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در رابطه با همکاری، هماهنگی و مشارکت مردم در راستای حفظ محیط زیست در گفتگو با خبرنگار یکتاپرس، گفت: اگر مردم از نتیجه کنشی که بر محیط زیست و منابع دارند، آگاه باشند، می‌توانیم امیدوار باشیم که برای بهبود وضعیت آن تلاش خواهند کرد، برای نمونه من شهروند باید بدانم که کیسه پلاستیکی که خریدم را درآن تحویل میگیرم، عمر مفیدش از محل خرید تا سطل زباله به طور متوسط ۱۲ دقیقه است، اما همین کیسه، ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شود؛ و در طول این سال‌ها چه اثرات مخربی بر منابع آب و خاک می‌گذارد، نه تنها در استفاده ازآن امساک خواهم کرد بلکه مطالبه گر حل این معضل نیز خواهم شد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست گفت: باید افکار عمومی به محیط زیست حساس شوند و توجه خود مردم به مسائل زیست محیطی جلب شده و به این درجه از آگاهی دست یابیم که برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط بایستی قوانین و مقررات زیست محیطی و بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: سازمان طی سال‌های اخیر تعامل بسیار خوب، موثر و مستمری با تشکل‌های محیط زیستی داشته است، و دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی وظیفه ارتباط موثر و تسهیل گری و تعامل با سمن‌های محیط زیستی و بخش‌های تخصصی سازمان را همواره در دستور کار خود داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: ته سیگارها؛ قاتلان کوچک طبیعت

این مقام مسئول محیط زیست توضیح داد: نشست‌های نمایندگان شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با ریاست سازمان، نشست‌های تخصصی با معاونین سازمان، و همچنین مدیران کل استانی با سمن‌های محیط زیستی استانها، که حضور نمایندگان تشکل‌ها در کارگروه‌های تخصصی سازمان و ادارات کل یکی از دستاورد‌های این جلسات است. همچنین سازمان برای حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های آموزش محور تشکل‌های محیط زیستی که در نهایت منجر به مشارکت موثر مردم در حفاظت از محیط زیست خواهدشد، همچنین ارایه تسهیلاتی از محل بند ن تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ موضوع ۳۵ درصد از یک درصد از عوارض آلایندگی، در نظر گرفته است، تا بتوانیم محیط زیست را سالم نگه داریم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست مطرح کرد: در حال حاضر حدود ۹۷۰ سمن محیط زیستی در کشور وجود دارند که البته این تعداد شامل سمن‌های دارای مجوز فعالیت استانی، شهرستانی و ملی و همچنین سمن‌هایی است که در سامانه ثبت سمن‌ها ورود اطلاعات کرده و کد رهگیری دریافت کرده اند، و در نوبت ارزیابی و دریافت مجوز هستند.

مهدی آقایی تاکید کرد: محیط زیست فرصت مناسبی برای هشدار‌های موثر به حوزه عمومی است تا همگام با محیط زیست برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از اثرات مخرب آلاینده‌های زیست محیطی تلاش نموده و انحراف از معیار‌های محیط زیستی را تصحیح و به جایگاه مناسب خود برگردانند.

وی توضیح داد: ما نمی‌توانیم بزور از مردم بخواهیم که در فعالیت‌های محیط زیستی مشارکت داشته باشند، در واقع با آگاه سازی به روش علمی می‌توانیم مردم را در فعالیت‌های محیط زیستی آگاه و مشارکت داد. بطوری که خودشان بخواهند و بدانند که حفظ محیط زیست برای آیندگان و برای حفظ اکوسیستم چقدر مهم و اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست اظهار کرد: کانون‌های آگاه سازی توسط محیط زیست شهرداری فعال بوده است، ولی در حال حاضر به علت بیماری کرونا این مشارکت بسیار کاهش یافته است، قبل از بیماری کرونا اردو‌هایی جهت آگاه سازی بصورت کاملا علمی برای مردم برگزار میکردم که تاثییر بسیار بالایی را در جهت حفظ محیط زیست و هر مسیله‌ای که محیط زیست داشته است؛ امید است بعد از بیماری کرونا دوباره این آموزش‌ها از سر گرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *