در این مطلب جالب و کاربردی تاریخچه ساخت و مراحل تولید دستمال کاغذی را می خوانید در این مطلب ما را همراهی کنید.
مراحل تولید دستمال کاغذی

مدت ها پیش که دستمال کاغذی نبود تمامی وظایف این کالای مهم بر دوش دستمال های پارچه ای بود از تمیز کردن چیزهای مختلف بگیر تا پاک کردن و خشک کردن دست وصورت وغیره…اختراع دستمال کاغذی در حالی ثبت شد که در واقع در 14 اوت سال 1894 میلادی صاحب یک کارخانه کاغذسازی به نام گوت لوب کروم Gottlob Krum کاغذ بسیار نازکی را که برای نرم و لطیف شدن به گلسیرین آغشته شده بود، به عنوان اولین دستمال کاغذی به ثبت رساند. این اختراع با شماره 81094 در سازمان ثبت اسناد شهر گوپینگن واقع در نزدیکی اشتوتگارت برای همیشه به ثبت رسید.

گوت لوب کروم معتقد بود که استفاده از دستمال کاغذی می تواند در افزایش بهداشت و جلوگیری از بیماری های مسری کمک کند. بنابراین اختراع دستمال کاغذی در گوپینگن و منطقه ای که قوم شوابن در آن زندگی می کنند و امروز به نام ایالت بادن ووتنبرگ شناخته می شود، با استقبال رو به رو نشد.

جالب است بدانید که اختراع دستمال کاغذی در حالی در منطقه شوابن ها انجام شده است که شوابن ها مردمانی بسیار کوشا هستند و بیشترین اختراعات و نوآوری ها در آلمان هر سال از این منطقه به ثبت می رسد. شهرت دیگر شوابن ها، صرفه جویی و قناعت آن هاست. در آن زمان دستمالی که پس از مصرف دور انداخته شود، با فرهنگ صرفه جویی آنها همخوانی نداشت و به همین دلیل هم مورد استقبال قرار نگرفت.

به دنبال اختراع دستمال کاغذی در آلمان ، از سال 1924 شرکت آمریکایی کیمبرلی نیز کلارک دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد که از سلولوز پنبه تولید شده بود. شرکت کیمبرلی کلارک در جنگ جهانی اول از سلولوز پنبه در تولید باند پانسمان نیز استفاده کرده بود. این باندها از یک سو دارای استقامت هستند و به سختی پاره می شوند و از سوی دیگر خاصیت جذب مایعات را دارند.

دستمال کاغذی

اختراع دستمال کاغذی چگونه و در کدام کشور انجام شد ؟

نوآوری کلینکس در سال 1929 با ارائه جعبه های امروزی که با بیرون کشیدن یک دستمال کاغذی، دستمال بعدی بیرون می آید، با موفقیت و استقبال زیادی روبه رو شد. کلینکس بیشتر در بازارهای آمریکایی و آسیایی شناخته شده است.

از زمان اختراع دستمال کاغذی ، کلینکس اولین مارک دستمال کاغذی بود که وارد ایران شد و جای خود را در زندگی مردم باز کرد. در ایران واژه کلینکس مترادف با دستمال کاغذی است. و جالب ایت بدانید که در ایران نیز برای نگهداری از دستمال کاغذی جعبه های گران قیمت دست ساز و یا روکش های دست باف ساخته می شود.

35 سال پس از اختراع دستمال کاغذی توسط گوت لوب کروم، در روز 29 ژانویه سال 1929کارخانه کاغذسازی نورنبرگ کالایی را با شماره 407752 در اداره ثبت اسناد رایش با نام تمپو Tempo به ثبت رساند.

درحالی که کلینکس در بازارهای آمریکایی و آسیایی شناخته شده است، دستمال کاغذی تمپو در کشورهای اروپایی جایگاه ویژه ای دارد و شناخته شده است. کارخانه کاغذ سازی نورنبرگ از سال 1935 تا سال 1994 در مالکیت خانواده شیکه دانس بود. البته نام این خانواده ثروتمند بیشتر با کاتالوگ مد و فروشگاه های Quelle شناخته شده است.

بعد از تمپو، محصول کارخانجات کاغذسازی مانهایم که با نام سافتیس Softis به بازار عرضه می شد، بخش دیگری از بازار اروپا را در اختیار داشت.

در سال 1994 شرکت آمریکایی Procter & Gamble کارخانه کاغذسازی نورنبرگ و تولید دستمال کاغذی تمبو را خریداری کرد ولی در سال 2007 به شرکت سوئدی SCA فروخت. این شرکت که قبلا کارخانه سافتیس را هم خریده بود مجبور شد به دلیل قانون ضد انحصار کارخانه سافتیس را به یک شرکت ایتالیایی بفروشد.

از سال های 1960 میلادی در کنار سه مارک مهم کلینکس، تمپو و سافتیس، تولیدات کوچک تر دستمال کاغذی با نام های دیگری هم وارد بازار شده اند که به لحاظ کیفیت کمتر می توانند با این مارک های قدیمی رقابت داشته باشند.

بعد از سال 1733 و با اختراع دستگاه های نخ ریسی و پارچه بافی، قیمت تولید پارچه نیز به تدریج کاهش یافت و تولید انبوه باعث شد تا دستمال دیگر به عنوان کالای لوکس مختص اشراف نباشد. با ورود دستمال کاغذی در قرن بیستم به جوامع بشری، اکنون کمتر از 10 درصد مردم از دستمال پارچه ای استفاده می کنند.

چگونه دستمال کاغذی تولید میشود ؟

مرحله 1) ماده اصلی تشکیل دهنده ی دستمال کاغذی درختان هستند، در کارخانه ای پوست درختان برداشته میشود، و طی فرایندی درختانی که پوست آنها برداشته شده است به لایه های نازکی تبدیل میشود، لایه بیرونی آنها تا جایی که ممکن باشد به صورت نازک گرفته میشود.

مرحله 2 ) لایه های بریده شده به قطعات چیپس مانند در سایزهای برابر (حدود 1 در 1.4 اینچ در می آید) ، این قطعات کوچک آسانتر له خمیر چوب تبدیل میشوند.

مرحله 3 ) تکه چوب های تولید شده (که چیزی در حدود 50 تن هستند) همراه 10000 گالن مواد شیمیایی پخت و پز ترکیب میشود ، سپس دوغاب تولید شده به اجاق های فشار با ارتفاع حدود 18 متر به نام دایجستر (هاضم) فرستاده میشوند.

مرحله 4 ) در خلال پخت مواد که ممکن است تا 3 ساعت طول بکشد، بخش عمده ای از رطوبت چوب بخار میشود ( تکه های چوب شامل تقریبا 50٪ بخار هستند ) ، وزن مخلوط حدود 25 تن کاهش میابد که متشکل از ، سلولز ، فیبرها ، لیگنین (الیاف چوب متصل به هم ) و دیگر مشتقات است.

مرحله ی5) خمیر کاغذ تولید شده به داخل سیستم های شوینده ی چند مرحله ای فرستاده میشود ، که در آن قسمت ، مواد لیگنین و ماده های شیمیایی پخت و پز، از برداشته میشوند، سپس مایعی که مشروب(روغن) سیاه نام دارد ، از خمیر کاغذ جدا شده و به مرحله ی دیگری از تولید ارسال میشود .

مرحله 6) خمیرهای شسته شده به همراه مواد سفید کننده ی گیاهی طی یک فرایند چند مرحله ی شیمیایی رنگ های حاصله از فیبر را از بین میبرد. لینگن باقی مانده، چسبی که فیبرها را به هم متصل میکند ، رنگ کاغذ را به مرور زرد میکند و باید سفید شوند، تا کاغذی سفید رنگ را تولید کند.

دستمال کاغذی

تاریخچه ساخت دستمال کاغذی

مرحله 7) جهت تولید کاغذ انبار شده، خمیر دوباره با آب ترکیب میشود ، مخلوطی که 99.5 درصد آن آب و 0/5 درصد آن را فیبر تشکیل میدهد. کاغذ های ذخیره شده به داخل صفحات مشبک، که باعث چلانده شدن و آبکش شدن مقدار زیادی از آب میشود، افشانده میشود، این مرجله صفحه های مات شده ای به پهنای 18 فوت (5/5 متر) را در با سرعت 6500 فوت (1981 متر) در دقیقه تولید میکند.

مرحله 8) صفحات مات به داخل سیلندر هایی عظیمی که یانکی درایر نام دارند منتقل میشوند، و در آنجا فشرده شده و خشک میشوند، و به رطوبت نهایی 5 درصدی میرسد.

مرحله 9) سپس ، کاغذ ها کریپ مشوند، فرایندی که آن را بسیار نرم کرده و اندکی پرچین مانند میکند. در خلال کریپ کردن کاغذ به واسطه تیغ های فلزی کاغذ ها خراش بر میدارند، این تاحدودی باعث انعطاف پذیری بیشتر کاغذ میشود ولی قدرت و ضخامت آن کاهش میابد، و بعد خشک شدن تقریبا متلاشی میشود. این تولید باسرعت یک مایل در هر دقیقه انجام میشود، و برروی ریل های بزرگی پیچیده مشوند.

مرحله 10) کاغذها بر روی ماشینهای مبدل بارگذاری می شوند، پیچ های آنها باز شده، بریده میشوند و دوباره به لوله های مقوایی نازک پیچیده مشوند، سپس این دسته های پیچیده شده به کارخانه های برش و بسته بندی جهت محصول نهایی فرستاده میشوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *