پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن وش پنبه اصلاح شده و بومی از سطح ۵ هزار هکتار مزارع پنبه نیشابور برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمد علی فرهمند راد مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: درسال ۱۴۰۰ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع شهرستان محصول پنبه کشت شده که از این سطح، حدود ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار پنبه اصلاح شده و حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار پنبه رقم بومی می‌باشد، عمده سطح زیرکشت پنبه نیشابور متعلق به بخش میان جلگه است.

او افزود: امسال ۲۳ تن بذر اصلاح شده بین بهره برداران توزیع شده و ارقام پنبه‌ای که در شهرستان کشت می‌شود شامل ارقام ورامین، خورشید، ساجدی، شایان ولیدر می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: امسال ۱۰۸ هکتار از اراضی زیر کشت پنبه با دستگاه‌های مکانیزه کشت شده که ۳۰ هکتار توسط دستگاه‌های کشت مستقیم و ۷۸ هکتار با دستگاه‌های پنوماتیک وکف کار کشت شده است، همچنین در سطح یک هزارو ۸۵۰ هکتار تغذیه گیاهی با کود‌های ریز مغذی توسط کشاورزان انجام شده و ۱۵۰ هکتار با روش آبیاری بصورت نوار تیپ که از روش‌های نوین در کشاورزی می‌باشد صورت پذیرفته است.

فرهمندراد بیان کرد: کمبود کارگر و از طرفی نبود ماشین آلات مناسب برداشت سبب تاخیر در برداشت و در نتیجه افزایش هزینه و کاهش کیفیت محصول در اواخر فصل برداشت می‌باشد که تامین ماشین آلات مناسب برداشت در سیاست‌های آینده این مدیریت در محصول پنبه می‌باشد که باید به سمت برداشت مکانیزه برویم.

او تصریح کرد: در این مزارع استفاده از برگ ریزپنبه در سطح ۲۰ هکتار و هورمون تنظیم کننده رشد (سوپر استم) در سطح ۲۵ هکتار استفاده شده است.

در شهرستان نیشابور ۵ کارخانه تصفیه پنبه فعال وجود دارد که بانظارت کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان واستان مشغول تبدیل محصول وش به محلوج جهت تحویل به کارخانجات نخریسی می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *