استان خراسان شمالی در تولید و صادرات پنبه از استان‌های سرآمد کشور است و به نوعی خاستگاه تولید مرغوب‌ترین پنبه جهان به شمار می‌رود؛ بطوریکه طی سال جاری، بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت پنبه رفته که نسبت به سال گذشته از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش ایران آنلاین، پنبه که شهره به نام طلای سفید است نه تنها، ماده اصلی و اولیه صنعت نساجی کشور به شمار می‌رود، بلکه در تولید چندین محصول صنعتی همچون کاغذ، مقوا، صابون و … نیز کاربرد ویژه‌ای دارد. علاوه بر این موارد و اینکه تولید پنبه با ارزش افزوده بالا و کم‌آب‌بر، صرفه اقتصادی بالایی دارد، پنبه کاری، می‌تواند با ایجاد فرصت‌های شغلی بی‌شمار، دست بسیاری از جویندگان کار بویژه دانش‌آموختگان رشته کشاورزی را بگیرد و آنها را بند بیکاری رها کند؛ بنابراین کاشت، کاشت و برداشت محصول پنبه، فعالیتی با پیوست اقتصادی است که نباید از نقش آن در ایجاد فرصت های شغلی پایدار غفلت کرد. به گفته برخی از کشاورزان خراسان شمالی، تولید این محصول در سایه گسترش حمایت‌ها از سوی دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بویژه کوتاه کردن دست واسطه‌گران می‌تواند تا چندین برابر افزایش یابد.
رحمت‌ا… صیادی از پنبه ‌کاران این استان که سال‌هاست در شهرستان مانه و سملقان به کشت پنبه اشتغال دارد،در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: پنبه از محصولات مهم این استان است و تولید پنبه در این شهرستان که اغلب شامل ارقامی از جمله خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است، نه تنها خواهان زیادی در بازارهای داخلی کشور دارد بلکه از قابلیت صادراتی نیز برخوردار است.
وی، بالا بودن دستمزد کارگران و تأمین کود را از مهمترین مشکلات خود می‌داند و ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه هزینه های کاشت، داشت و برداشت در سال جاری نسبت به سال های قبل بیشتر شده، امسال ناگزیر تنها نیمی از مزارعم را زیر کشت پنبه بردم این در حالی است که در صورت تأمین دستمزد کارگران می‌توانستم کل زمینم را به وسعت ۲ هکتار، زیر کشت پنبه قرار دهم.
این کشاورز، وجود واسطه‌ها و ضعف امکانات مدرن و مکانیزه برای داشت و برداشت محصول پنبه را از مشکلات پنبه‌کاران عنوان و ابراز امیدواری می‌کند که در سایه حمایت‌های جهاد کشاورزی بتوانیم میزان تولید پنبه با محوریت صادرات را افزایش دهیم.
یدا… رحمتی از دیگر پنبه‌کاران استان خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: اگر دست واسطه ها از خرید و فروش محصول پنبه کوتاه شود، سود بیشتری نصیب کشاورز می‌شود این در حالی است که با وجود واسطه‌ها، سود کشاورزی که ماه‌ها برای به ثمر نشستن محصولش زحمت می‌کشد، هرگز از هزینه‌ها پیشی نخواهد گرفت و این به انگیزه کشاورزان بویژه در مناطقی که فعالیت در بخش کشاورزی مهمترین منبع ارتزاق مردم است، آسیب می‌رساند.
وی خشکسالی و کمبود آب را نیز از دیگر مشکلات کشاورزان و پنبه کاران عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هر چند پنبه، یک زراعت کم‌آب‌بر است اما بی‌نیاز از آب نیست و با وجود خشکسالی‌های متوالی که بر سر بخش کشاورزی سایه افکنده است، کشت پنبه نیز در درازمدت دچار آسیب و افت خواهد شد و متأسفانه همین اتفاق نیز رخ داده است.
این کشاورز، تجهیز مزارع کشاورزی به سیستم آبیاری نوین را ضروری می‌داند و از جهاد کشاورزی می‌خواهد با ارائه تسهیلات لازم، کشاورزان را در تجهیز مزارع به سیستم آبیاری مکانیزه یاری کنند.
رحمتی با یادآوری اینکه زراعت پنبه معمولاً از اردیبهشت ماه آغاز و برداشت محصول نیز از اواخر شهریورماه آغاز و تا دی ماه ادامه می‌دهد، تصریح می‌کند: تنوع آب و هوایی در استان خراسان شمالی، فرصت مناسبی برای افزایش کشت پنبه است و در صورت حمایت وزارت جهاد کشاورزی از پنبه‌کاران در قالب تسهیلات حمایتی می‌توانیم همچنان قطب تولید پنبه کشور باقی بمانیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: امسال ۱۳ هزار و ۳۵۰ هکتار کشت پنبه داشتیم که پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار تن از این میزان سطح زیرکشت، برداشت شود.
محمد محمدزاده با بیان اینکه مهمترین مشکل در خصوص پنبه‌کاری در این استان، مربوط به بخش مکانیزاسیون است، می‌افزاید: در حال حاضر، این استان تنها ۶ دستگاه کمباین دارد که جوابگوی برداشت مکانیزه تمام اراضی زیرکشت پنبه استان نیست و برای پوشش کل سطح زیرکشت پنیه استان، نیازمند خرید حداقل ۴۰ دستگاه کمباین هستیم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون کاشت پنبه به صورت مکانیزاسیون صورت می‌گیرد اما برداشت این محصول دستی انجام می‌شود و برای اینکه برداشت نیز کاملاً مکانیزاسیون شود و از حالت سنتی و دستی خارج شود نیازمند افزایش تعداد دستگاه‌های کمباین هستیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی یادآور می‌شود که در شیوه کشت مکانیزه و ردیفی که با دستگاه انجام می‌شود به ازای هر یک هکتار ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم بذر نیاز است اما در دست‌پاش، کشاورز به ناچار بیش از ۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار می‌پاشد که این شیوه هرگز منطقی و مقرون به صرفه نیست.
این مسئول در ادامه با بیان اینکه شهرستان‌های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است، اظهار می‌دارد: مانه و سملقان با سطح بیش از ۵هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

این مسئول، درباره نحوه قیمت‌گذاری پنبه نیز که برخی پنبه‌کاران خواستار تعیین خرید تضمینی از سوی دولت هستند، می‌گوید: قیمت پنبه به صورت توافقی است و خرید تضمینی مانند محصولات گندم و جو در این خصوص نداریم؛ سال گذشته، هر کیلو پنبه به قیمت ۵۰ هزار تومان خریداری شد، همین افزایش قیمت خرید پنبه از سوی بهره‌برداران، باعث افزایش انگیزه و توجیه اقتصادی کشاورزان به سمت کشت و زرع پنبه شد، همانطور که اشاره شد سال گذشته ۹ هزار هکتار کشت پنبه داشتیم اما امسال به ۱۳ هزار هکتار افزایش یافت.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی، کشت قرارداری فی مابین کشاورز و بهره‌برداران و کارخانجات را اقدامی مناسب برای افزایش تولیدات کشاورزی می‌داند و درباره آن می‌گوید: در کشت قراردادی، بذر و کود بموقع توسط کارخانه ها تأمین می‌شود و کشاورز بدون دغدغه تأمین به نوعی مواد اولیه تولیدات کشاورزی، بدون دغدغه‌خاطر و با انگیزه بیشتری اقدام به کشت و زرع می‌کند؛ همین موضوع نیز از مولفه‌های تأثیرگذار در افزایش تولید پنبه در سطح استان به شمار می‌رود.
این مسئول در ادامه استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و تحقیق و پژوهش در عرصه کشاورزی را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: توسعه آموزش‌های ترویجی، استفاده از دانش‌آموختگان کشاورزی و تسهیل شرایط برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بویژه پنبه‌کاری به عنوان محصولی کم‌آب‌بر از برنامه‌هایی است که اجرای آنها در دستور کار قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد که در سایه تلاش مجموعه و استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان رشته کشاورزی و تسهیل شرایط برای بهره‌برداران و کشاورزان شاهد افزایش فعالیت‌های کشاورزی در این استان باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *