گرگان- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کاشت برنج در گلستان توجیه اقتصادی ندارد و آسیب جدی به خاک و منابع آب استان وارد می کند.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یک دلیل مهمی که باعث شده کشاورزان در کشور ما به کاشت برنج روی بیاورند، این است که آب در کشور ما بسیار ارزان است و به قیمت واقعی در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کنجد، سویا و پنبه جزو محصولات مهم کم آب بر در استان گلستان است که در تابستان کشت می شود ولی به دلیل قیمت و عملکردی که دارند نمی توانند با برنج رقابت کنند و تنها در صورتی این محصولات می توانند جایگزین مناسبی برای برنج شوند که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و قیمت آب جهانی شود.

عباسی ادامه داد: دولت باید مشوق هایی برای کشاورزان در نظر بگیرد تا محصولات کم آب بر را جایگزین کشت برنج در کشور کنند.

وی ترویج کاشت گیاهان علوفه ای را در استان مناسب دانست و افزود: اگر کشاورزان به کشت بیشتر گیاهان علوفه ای روی بیاورند علاوه بر آن که خوارک دام ها تامین می شود هزینه تمام شده گوشت و محصولات لبنی هم پایین می آید.

عباسی اضافه کرد: اولین دلیلی که باید کشت برنج را در استان به حداقل برسانیم مشکلات زیست محیطی و کاهش سطح ایستایی آب است و با کشت مداوم برنج هر چند سال یک بار چاه های ما نیاز به کف شکنی پیدا کرده، سطح آب های زیر زمینی پایین تر می رود و ساختمان خاک فرو می ریزد.

خطر ابتلا به بیماری های مهلک مانند سرطان و مشکلات حاد پوستی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اذعان کرد: برنج کاران از سموم مختلف نظیر ازت و نیترات برای دفع آفات از محصول خود استفاده می کنند و استفاده از این سموم علاوه بر اینکه آب های زیر زمینی را آلوده می کند و به محیط زیست آسیب می رساند تهدید جدی برای خود کشاورزان است و متاسفانه در درازمدت آن ها را با مشکلات ریوی، بیماری های پوستی و حتی سرطان درگیر می کند.

وی ادامه داد: به دلیل کاشت برنج در استان ما هر ساله با پدیده نشست زمین مواجه هستیم و این مسئله به جاده ها، تاسیسات و ساختمان های ما خسارت وارد می کند.

عباسی با بیان اینکه در تمام دنیا در مناطقی که بارندگی بالای هزار تا دو هزار میلی متر در سال دارند برنج کاری می شود گفت: استان ما به طور متوسط ۴۵۰ میلی متر در سال بارندگی دارد و در برخی مناطق شمال استان که برنج کاشته می شود تنها ۳۵۰ میلی متر در سال بارش داریم که درچنین شرایطی کشت برنج هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر با وجود بارش کم، کشاورزان برنج می کارند تنها به دلیل آن است که هزینه واقعی برای نهاده و آب پرداخت نمی کنند.

وی افزود: کشورهای مثل هند و پاکستان در تمام سال بارش دارند و زمین هایشان غرقاب است و هیچ محصول دیگری نمی توانند بکارند و از طرفی به دلیل بارش های زیاد هزینه تولید برنج بسیار پایین است.

با وارد کردن برنج آب مجازی به کشور وارد می کنیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر اقلیم استان گلستان و خشکسالی های اخیر کشت برنج آسیب جدی به خاک و آب استان وارد می کند و باید دولت شرایط را برای کشت محصولات جایگزین آماده کند.

وی اضافه کرد: ما با وارد کردن برنج از کشورهای دیگر عملا آب مجازی به کشور وارد کرده و منابع آب خود را حفظ کرده ایم.

عباسی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کنجاله و روغن مصرفی کشور ما وارداتی است و اگر دولت قیمت محصولاتی نظیر سویا و کنجد را افزایش دهد و کشاورز را حمایت کند، قطعا کشت این محصولات جایگزین برنج می شود و علاوه بر آنکه از آسیب های کشت برنج در استان رهایی پیدا می کنیم در تولید روغن و نهاده دام هم خودکفا می شویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *