به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: بذر پنبه برای کشت هر سال به اندازه کافی در استان به صورت بذر کرک دار تولید می‌شود.

او ادامه داد: سال ۷۴ کارخانه‌ای برای کرک زدایی بذور پنبه راه اندازی شد، اما به دلیل بروز مشکلاتی موفق به انجام این کار نشد تا اینکه امسال با برطرف شدن مشکلات مقرر شده کرک زدایی بذور پنبه انجام شود.

موسی خانی درباره فواید کرک زدایی بذر پنبه گفت: درفرآیند کرک زدایی آفت و بیماری‌های احتمالی که همراه بذر وجود دارد از بین می‌رود.

او ادامه داد: بذرعلف‌های هرز، دانه‌های شکسته و عوامل خارجی در هنگام کرک زدایی از بذور پنبه تفیک می‌شود و در نهایت یک بذر باکیفیت خوب به دست می‌آید.

موسی خانی گفت: با کرک زدایی امکان ضدعفونی کردن بذور پنبه با حشره کش‌ها و آفت کش‌ها فراهم می‌شود.

او ادامه داد: فرآیند کشت بذور کرک زدایی شده با هر مدل دستگاه کارنده‌ای امکان پذیر است و اگر در گذشته برای هر هکتار زمین ۴۰ کیلوگرم بذر کرک دار پنبه اسفاده می‌شد در روش کرک زدایی شده، ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم برای هر هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موسی خانی گفت: در بذور کرک زدایی شده جوانه زنی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و تراکم سبز خوبی در مزرعه ایجاد می‌کند و از کشاورزان درخواست می‌کنیم برای سال جدید از این موضوع استقبال کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *