مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال برای ۱۱۵هزار هکتار کشت پنبه در سطح کشور برنامه ریزی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، ابراهیم هزار جریبی در مراسم روز مزرعه پنبه که در بخش روداب شهرستان سبزوارکشت 115 هزار هکتار پنبه در کشور برگزار شد، پنبه را در ردیف محصولات استراتژیک خواند و افزود: این وزارتخانه حمایت‌های لازم را به منظور توسعه کشت و تولید این محصول در دستور کار قرار داده است.

او تصریح کرد: خراسان رضوی با حدود ۲۰هزار هکتار سطح زیرکشت از مناطق عمده کشت پنبه و حائز رتبه اول در کشور است و طرح‌های بهبود تغذیه زراعت پنبه، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره وری آب برای افزایش تولید، از سیاست های عمده برای توسعه کشت پنبه در این استان است.

مجری طرح پنبه کشور افزود: امسال برای ۱۱۵هزار هکتار کشت پنبه برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما به علت گرما و خشکسالی بی‌سابقه پیش بینی می‌کنیم ۸۰درصد این برنامه تحقق پیدا کند.

وی سطح کشت پنبه در سال گذشته را ۹۸ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح ۲۷۰هزار تُن وش پنبه در کشور تولید شد.

هزارجریبی عملکرد تولید وش پنیه را تصادعدی دانست و افزود: عملکرد تولید وش پنبه از دوهزار و ۲۰۰کیلوگرم در هر هکتار به دوهزار و ۸۰۰کیلوگرم رسیده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت کشور ما از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که خوشبختانه در سال گذشته میزان تولید ما از میزان واردات پیشی گرفت و این روند با توجه به دشواری واردات به دلیل نیاز خود کشورهای صادرکننده باید دنبال شود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور: 3رقم جدید پنبه معرفی می کنیم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور هم در این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۴رقم تجاری پنبه در کشور داریم و طی ماه‌های آینده 3 رقم جدید معرفی خواهند شد که این ارقام زودرس هستند و در حدود ۱۲۰روز برداشت می‌شود تا زمین برای کشت بعدی زودتر آماده ‌شود و همچنین خطر سرمای پاییزه آنها را تهدید نکند.

قربان قربانی اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما معرفی ارقام جدید برای پایین آمدن هزینه تولید و مقرون به صرفه شدن زراعت این محصول راهبردی و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح است.

وی با اشاره به برگزاری روز مزرعه در بخش روداب شهرستان سبزوار گفت: یکی از اهداف برگزاری روز مزرعه پنبه آشنایی کشاورزان با آخرین یافته‌های تحقیقاتی پنبه و انتقال دانش فنی به آنهاست.

مهندس عدالتیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم از توجه به توسعه کشت مکانیزه در زراعت پنبه خبر داد و گفت: با هدف افزایش تولید و رشد بهره وری، سال گذشته ۷۲۰تُن بذر دلینته در استان تولید کردیم.

علی اصغر امانیان مدیر جهاد کشاورزی سبزوار هم این شهرستان را با حدود ۵هزار هکتار کشتزار پنبه، قطب تولید این محصول در خراسان رضوی معرفی کرد و گفت: کوتاهی زمان کاشت و داشت، کاهش نوبت‌های آبیاری، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید از مزایای کشت نشایی پنبه است و کشاورزان هم از آن استقبال کرده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *