بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال گذشته ۷۲۳ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۵۶ دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۳۷۹ تن بوده است.

سید حسن رحیمی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۴ درصد و به لحاظ وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از مجموع کالاهای خروجی صادراتی، ۶ هزار و ۷۴۶ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۰۵ دلار به وزن ۹۱۶ هزار و ۸۶۴ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۷ درصد افزایش، ارزش ۴۰ درصد و وزن ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، خرما، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، قیر و میلگرد بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: تعداد پروانه ارائه شده در حوزه صادرات ماده ۱۱۶ شامل کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان در این مدت ۱۳ هزار و ۹۸۶ فقره بوده است.

وی ارزش این پروانه‌های صادراتی را ۶۰۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۱۵۱ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۱۵ تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۰ درصد، ارزش ۶ درصد و وزن ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: عمده اقلام خروجی موضوع ماده ۱۱۶ شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و از این قبیل بوده است.

وی درباره واردات قطعی گمرکات استان گفت: سال گذشته ۱۰۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۵۸ دلار به وزن ۲ هزار و ۵۴۸ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۳۹ درصد، ارزش هزار و ۱۶۲ درصد و وزن ۲۴۲ درصد افزایش داشته است.

رحیمی‌زاده افزود: عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، آنتی اکسیدان، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده و زغال شسته نشده تشکیل می‌دهد که این اقلام از کشورهای امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

وی با اشاره به امانات پستی انجام شده در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: پارسال ۱۵۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش هفت هزار و ۵۸۸ دلار به وزن ۹۳۸ کیلوگرم تشکیل شد که از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، ارزش ۴۲ درصد و وزن ۹۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: همچنین از ابتدای امسال تعداد ۳۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۶۸ دلار به وزن ۱۸۸ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظرتعداد اظهارنامه درصد، از نظر ارزش ۲۷۴ درصد و از نظر وزن ۲۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: کالاهای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه بوده که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک است.

رحیمی‌زاده درخصوص انجام خدمات مسافری در گمرکات گفت: پارسال به هشت هزار و ۴۶۷ نفر مسافر ورودی و هفت هزار و ۵۵۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود، خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

وی افزود: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد و مسافران خروجی ۱۰ درصد افزایش داشته همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: همچنین سال گذشته سه هزار و ۴۹۱ دستگاه کامیون به وزن ۹۷ هزار و ۹۹۱ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر اقلام از کشورهای عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد.

وی بیان کرد: این میزان ترانزیت کالا از مرز خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۹ درصد و وزن ۴۴ درصد کاهش داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *