اهواز – ایرنا – ناظر گمرکات خوزستان گفت: ۳۱۸ هزار و ۱۰۲ تُن کالا به ارزش ۸۱ میلیون و ۱۷۷هزار دلار در هفت ماه نخست امسال از گمرک چذابه به عراق صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۴۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۸درصد رشد داشته است.

بهروز قره‌بیگی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تره‌بار و میوه، مصالح ساختمانی ، آبزیان پرورشی، محصولات جالیزی، وسایل خانگی و مصنوعات فلزی از مهمترین اقلام صادراتی به عراق از مرز و گمرک چذابه بوده است.

به گفته وی درهفت ماه نخست پارسال حجم صادرات کالا به عراق از گمرک چذابه ۲۱۸ هزار و ۷۲۴ تُن به ارزش ۵۸ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار بود.

قره بیگی، فروکش کردن شیوع کرونا و رفع برخی محدودیت های صادراتی را در افزایش حجم صادرات کالا به عراق از چذابه موثر دانست و ابراز امیدواری کرد درماه‌های باقی مانده امسال ، صادرات کالا به عراق از چذابه روند صعودی داشته باشد.

پیش از همه گیری کرونا، حجم صادرات کالا به عراق از گمرک چذابه تا ۳۵۰ میلیون دلار نیز رسیده بود.

مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت آزادگان، مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر(اروندرود) به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا به عراق و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات بازشدند تا فصل جدیدی از روابط همه جانبه۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق پس تحمیل هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی ، گشوده شود.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان به مرکزیت شهر العماره و استان بصره به مرکزیت شهر بندری بصره مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.

پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه ۲ گذرگاه رسمی تردد اتباع ایرانی و عراقی از جمله زایران اماکن مقدسه ۲ کشور، و نیز صدور کالا به عراق هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *