صرشیرین- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب گفت: آتش زدن پسماند کشاورزی باعث تخریب ساختار فرسایش خاک، کاهش مواد آلی و میکرو اورگانیسم‌ها و کاهش بازده چرخه تولید با تاثیرات منفی بر سایر بخش‌های اکوسیستم و به خطر انداختن امنیت غذایی کشور می‌شود و خسارات فراوانی را به محیط زیست و مردم تحمیل می‌کند.

«اردشیر نورمحمدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی و افزایش احتمال آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در مزارع و مراتع سرپل ذهاب، انجام اقدام های پیشگیرانه و توجه به هشدارها ضروری است.

وی اظهار داشت: کشاورزان با یک باور غلط و دیرینه پس از برداشت محصول به خصوص گندم و جو، کاه و کلش مزارع خود را آتش می ‌زنند که بدون تردید خسارت‌ های جبران‌ ناپذیری به محیط‌ زیست منطقه وارد می‌کند.

رییس جهاد کشاورزی سرپل ذهاب در ادامه گفت: آتش زدن پسماند محصولات کشاورزی همچنین به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کودهای شیمیایی را در پی دارد.

نورمحمدی با اشاره به ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع افزود: آموزش چهره به چهره کشاورزان، پخش پوستر، نصب بنر، با همکاری ادارت منابع طبیعی، محیط زیست صورت گرفته و انتظار می رود کشاورزان نکات لازم حتما رعایت کنند و تابع قانون باشند.

او افزود: در سال زراعی جاری از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان، ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن زیر کشت گندم قرار دارد.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب سرپل ذهاب نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: آتش زدن پس مانده های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا گندم و جو برابر ماده ۲۰ ‘قانون هوای پاک’ خلاف قانون بوده و طبق قانون با متخلفان به عنوان مجرم برخورد قضایی صورت می گیرد.

«سعید زریری» افزود: جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخشی و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

از مجموع حدود ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی در سرپل ذهاب، ۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع کشاورزی است که سالیانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی و از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار آن باغ است که سالیانه حدود ۱۴ هزار تن انوع محصولات از آن برداشت می‌شود.

سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و ۸۸ هزار هکتار مرتع و جنگل دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *