به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست شورای تحقیقات کشاورزی، گفت: رویکرد این شورا یکی از مهم‌ترین نشست‌ها برای تصمیم‌سازی تحقیقات کشاورزی به عنوان “سازمان پاسخگو در قبال مشکلات اولویت‌دار بخش کشاورزی” است و انسجام‌بخشی ظرفیت‌ها برای این مهم راهبرد اصلی سازمان تات در سال جاری است.

وی نقش پیشرانی سازمان تات به عنوان مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: از سازمان تحقیقات کشاورزی در سطوح عالی مدیریتی کشور انتظار می‌رود که پیش‌برنده و پیشران بخش باشند و مانند یک قطار سایر اجزای بخش را در مسیر پیشرفت به حرکت در آورند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پیامدمحوری و اثربخش بودن را از دیگر انتظارات حاکمیتی از سازمان تات برشمرد و بیان داشت: امروز در مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات به مدیرانی نقش‌آفرین نیاز داریم که بتوانند در نظام مسائل اولویت‌دار بخش، چالش‌ها را شناسایی کرده و برای حل مشکلات و عملیاتی کردن تدابیر نقش‌آفرینی کنند.

وی به چالشی مانند واردات بذر سیب‌زمینی در اوایل دهه ۸۰ اشاره کرد و رفع این مشکل با طبقه‌بندی بذر سیب‌زمینی در دهه ۹۰ و فعالیت حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان برای تولید بذر سیب‌زمینی را نمونه‌ای از نتیجه اقدام و برنامه‌ریزی در نظام مسائل اولویت‌دار بخش کشاورزی عنوان کرد.

خیام‌نکویی، طراحی شورای راهبردی تحقیقات را برای اتصال بین تحقیقات و اجرا مؤثر دانست و بر ضرورت برقراری سازوکاری که اتصال بین بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی را برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر در خدمت رسالت تأمین امنیت غذایی پایدار یاری دهد، تاکید کرد.

وی بالاترین مرجع حوزه تصمیم‌سازی در حوزه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی را سازمان تات نام برد و از مدیران موسسه‌ها و مراکز درخواست کرد؛ نسبت به احصای اطلاعات و چالش‌های بخش تولید و چگونگی رفع آن در قالب تعریف پروژه‌های پژوهشی تقاضامحور اهتمام ورزند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از مدیران مراکز و موسسه‌ها خواست با قوت و هدفمندی هرچه بیشتر در راستای افزایش بهره‌وری و ارائه دستاوردهایی برای رفع مشکلات، اقدام کنند.

کریم احمدی معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان تات نیز در این نشست ضمن بیان مطالبی در حوزه گزارش پرداخت‌های پرسنلی در سال گذشته به ضرورت برگزاری جلسات کمیسیون دائمی و هیأت امناها در موعد مقرر و تهیه و ارائه بودجه تفصیلی در حوزه عملکرد معاونت اداری و مالی تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات اجرای طرح‌های پژوهشی را با اهدافی هم چون مرز علم و بنیادی، فناورمحور و غیره مورد اشاره قرارداد و یافته‌های قابل ترویج را از مهمترین خروجی‌های نرم سازمان توصیف کرد که می‌تواند اثربخشی سازمان را در پاسخ به این سوال که سازمان تات تا چه اندازه توانسته مشکلات بخش اجرا را حل کند اثبات کند.

حسین جعفری ضمن ارائه گزارشی، استخراج فناوری‌های قابل تجاری و یافته‌های قابل ترویج را از دیگر اقدام‌های معاونت پژوهش و فناوری برشمرد و افزود: وضعیت فنآوری‌های قابل تجاری‌سازی به تفکیک مؤسسات در سال ۱۴۰۰، ۱۲۳ عدد بوده که با رشد در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۶ عدد رسیده است.

وی مهمترین خروجی‌های سازمان تات را فن‌آوری و یافته‌های ترویجی دانست و ابراز امیدواری کرد؛ سال جدید سال جهش انتقال فن‌آوری در سازمان باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *