ایسنا/فارس معاون مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی استان فارس از اجرایی شدن بزرگترین طرح ملی پنبه‌بنیان با در برگیری پنج زیر پروژه در این استان خبر داد.

 

محمود ظهیری، سه‌شنبه ۱۵ مهر در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی پنبه و ضمن بیان اینکه فارس در موضوع کیفیت الیاف پنبه را در کشور دارد، گفت: طرح ملی پنبه‌بنیان با هدف توسعه کمی و کیفی تولید این محصول در سطحی به وسعت ۵ هکتار و با تناوب پنبه با غلات و حداقل برای سه سال اجرایی می‌شود.

ظهیری با اشاره به اینکه طرح پنبه بنیان شامل زیر پروژه های مقایسه ارقام، تغذیه، روش‌های کشت، کنترل تلفیقی عوامل خسارت زا و بهینه سازی مصرف سموم با سم پاش های مختلف است، افزود: در طرح مقایسه ارقام ۱۰ رقم با هدف انتخاب رقم متحمل به شوری(EC  بالا)، مقاوم به تنش‌های خشکی، دارای عملکرد بالا، زودرسی و کیفیت الیاف بالا بررسی می شوند.

وی با بیان اینکه در پروژه تغذیه چهار پلات در نظر گرفته شده است، افزود: در پلات اول بر اساس آزمون خاک، پلات دوم بر اساس آزمون خاک به اضافه ۲۵ درصد افزایش مواد تغذیه ای، پلات سوم بر اساس آزمون خاک به اضافه محلول پاشی با سولوپتاس  و پلات چهارم بر اساس آزمون خاک به اضافه پتاس بالا (حداقل۱۰۰ کیلو نسبت به شاهد) و محلول پاشی روی و بُر پروژه تغذیه اجرا می شود.

این مقام مسئول در خصوص پروژه کنترل تلفیقی عوامل خسارت زا نیز، گفت: این پروژه تلفیقی از مبارزه شیمیایی، نصب کارت و تله فرمونی و مقایسه با مزرعه شاهد در شرایط معمولی کشاورز است و در پروژه پنجم مصرف سموم با سمپاش های مختلف پهپاد بوم دار و سمپاش های در دسترس کشاورزان بررسی می شود.

رتبه اول فارس در عملکرد پنبه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از رتبه اول عملکرد در هکتار پنبه در فارس خبر داد و گفت: متوسط عملکرد کشوری ۲.۶ و استان فارس ۳.۶ تن در هکتار است.

حسین پژمان ضمن تبریک فرا رسیدن پانزدهم مهرماه روز جهانی پنبه، از اقدامات شاخص استان فارس دراین محصول سخن گفت و افزود: فارس رتبه اول کیفیت الیاف پنبه و رتبه دوم سطح زیر کشت در کشور دارد.

وی؛ به کسب مقام اول کشوری کشت مستقیم در زراعت پنبه نیز اشاره و اضافه کرد: سطح زیر کشت پنبه امسال ۱۸ هزار و ۴۷۴ هکتار و در سطح ۲۳۶۵ هکتار پنبه به روش  بی خاک ورزی یا مستقیم کشت شده است.

پژمان با اشاره به کسب جایگاه اول فارس در توسعه ارقام پرپتانسیل، گفت: ارقام گلستان، حکمت، ارمغان و ساجدی به جای بختگان به منظور امکان برداشت ماشینی، زودرسی، مقابله با شوری و مقاومت به بعضی از آفات و بیماری ها جایگزین شد.

معاون جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه برای اولین بار در کشور قوه نامیه کل بذور تولیدی پنبه این استان به تایید رسید، خاطرنشان کرد: سال گذشته پنبه کار نمونه ملی از استان فارس با عملکرد بالاتر از ۸ تن در هکتار انتخاب شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *