سرپرست آزمایشگاه های آب و فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به افزایش بیماری های منتقله از آب با شروع فصل تابستان، هشدار داد.

علی نیتی، با اشاره به اینکه در فصل گرما و با مصرف بیشتر آب احتمال بروز بیماری های منتقله از آب بیشتر می‌شود، گفت: از طرفی امکان انتقال این بیماری ها با افزایش مسافرت ها و مصرف آب آشامیدنی غیرمطمئن نیزافزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم حصول اطمینان از سلامت آب آشامیدنی هنگام مصرف، توجه به برخی نکات را ضروری دانست و افزود: آب آشامیدنی یا از طریق منابع آب سطحی مانند رودخانه ها، یا منابع زیرزمینی مانند چشمه، چاه و قنات تامین می شود که جهت مصرف مستقیم برای آشامیدن مناسب نیست و باید قبل از مصرف آن را گندزدایی کرد.

به گفته کارشناس برنامه آب و فاضلاب، زلال بودن آب جویبارها و چشمه ها به معنی سالم بودن آن نیست، زیرا ممکن است آب در نقاط بالادست توسط انسان، دام، پرندگان ، مزارع و باغات کشاورزی آلوده شده باشد.

نیتی تصریح کرد: آب لوله کشی شبکه‌های آب رسانی شهری و روستایی، سالم و قابل شرب است، چراکه این آب کلرزنی و گندزدایی شده است و تحت نظارت معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد.

وی خطاب به افرادی که در روزهای تعطیل به همراه خانواده یا دوستان به طبیعت سفر می کنند و چند ساعتی را در بیرون از محل زندگی و کار می گذرانند، عنوان کرد: افراد آب بسته بندی همراه داشته باشند و در صورتی که امکان دسترسی به آب سالم بهداشتی یا آب بطری وجود نداشته باشد، توصیه می شود آب را به مدت ۳ دقیقه جوشانده و پس از خنک شدن از آن استفاده کرد.

سرپرست آزمایشگاه های آب و فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: هنگام تهیه آب بطری شده به این موضوع توجه شود که ممکن است نور مستقیم خورشید و گرمای زیاد و از سوی دیگر یخ زدگی و انجماد بخشی از ترکیبات میکروپلاستیکی بطری را جدا و وارد محتویات داخل بطری کند؛ درنتیجه باید از خرید بطری هایی که در معرض نور مستقیم خورشید بوده اند و بطری های یخ زده خودداری کرد.

نیتی تصریح کرد: آب های بسته بندی شده باید دارای تاریخ تولید و انقضاء شماره پروانه ساخت، کد یا شناسه نظارت و پروانه بهداشتی وزارت بهداشت و دارای نشان سازمان غذا و دارو باشند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از تهیه و مصرف یخ هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری و یا خرد شده اند، گفت: توصیه می شود از قالب های یخ با بسته بندی و دارای مشخصات کارخانه ای استفاده شود.

نیتی اظهار کرد: بهتر است از مصرف شربت و نوشابه یا انواع نوشیدنی های بسته بندی نشده که احتمال دارد از آب آلوده یا غیر مطمئن در تهیه آن استفاده شده باشد اجتناب شود.

سرپرست آزمایشگاه های آب و فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رعایت نکات بهداشتی بویژه هنگام تفریحات در کنار رودخانه‌ها و آلوده نکردن آب توسط مردم را موثر در حفظ سلامت آب دانست و افزود: به همین منظور از شنا کردن در رودخانه ها و نهرها و مکان های غیر مجاز و شستشوی ظروف و البسه در نهرها و جوی ها و دفع فاضلاب و زباله در خیابان ها و نهرها خودداری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هموطنان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و مغایرت شرایط ظاهری یا وجود طعم و بو در آب با شماره ۱۹۰، سامانه رسیدگی به شکایات مردمی وزارت بهداشت تماس بگیرند یا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت یا مراکز بهداشت تابعه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مستقر در سراسر کشور مراجعه و مراتب را گزارش کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *