aیزد- ایرنا- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی کشور را ۱۲ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: در ۷۰ درصد این سطح الگوی کشت مناسب اجرا می‌شود.

علیرضا مهاجر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: الگوی کشت در امور زراعی برای ۱۵ محصول اساسی شامل گروه غلات (گندم ، جو ، ذرت و برنج)، گروه علوفه ای، گروه حبوبات و صنعتی مانند پنبه ، چغندر قند و نیشکر برای زمین‌های زیرکشت اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در اولین سال اجرای طرح الگوی کشت این الگو در بخش زراعت آغاز شده است، اظهار کرد: در سال های آینده در دیگر بخش های کشاورزی نیز این طرح عملیاتی می شود که این الگوی برای همه استانها برنامه ریزی شده است اما در ۱۷ استان به صورت ویژه اجرا و نظارت بیشتری بر آن صورت می گیرد.

مهاجر با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اجرای الگوی کشت مناسب بر حسب نیاز اجرا می‌شود، تصریح کرد: این طرح مهم بر مبنا و متناسب با اقلیم برای هر استان تدوین و ابلاغ شده است.

اجرای سند الگوی کشت سه میلیارد متر مکعب صرفه جویی آب و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را به دنبال دارد

وی با بیان اینکه با اجرای الگوی کشت مناسب در کشور سه میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی می شود، ادامه داد: در این طرح بخشودگی و مشوق های در زمینه آب‌بها، تحویل حجمی آب، خرید تضمینی محصولات و تسهیلات بانکی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره وری و تامین نیازهای اساسی کشور را از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: اجرای کشت قراردادی از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است تا مشکلات تولید در این بخش به حداقل ممکن کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس سراسری الگوی کشت مناسب محصولات کشاورزی و رونمایی ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ( ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ ) با حضور معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر، معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی در ۱۸ مهرماه برگزار شد.

الگوی کشت مناسب عبارت از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک برای تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *