تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مراکز تجاری در توسعه تجارت میان ایران و عراق و افزایش حجم صادرات به این کشور عربی، اهمیت بسزایی دارند.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» در چهارمین همایش آشنایی با بازار و مراکز تجاری در عراق، با حضور «عبدالامیر ربیهاوی» رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق، اظهار داشت: به‌دلیل ضرورت آشنایی بخش خصوصی کشور با مراکز تجاری ایران در عراق، نقش مهم این مراکز در توسعه تجارت میان دو کشور و افزایش حجم صادرات ایران به این کشور عربی به این موضوع اختصاص یافت.
وی هدف از برگزاری این همایش را حمایت از بخش خصوصی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای آشنایی با بازار عراق و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات ایجاد شده از سوی دولت در این حوزه، تصریح کرد: هدف تاسیس و راه‌اندازی مراکز تجاری ارائه بیش از ۷۰ نوع خدمات از سوی افراد علاقمند، متخصص و دارای امکانات لازم در قالب این مراکز تجاری در کشورهای هدف، به تجار ایرانی و اینگونه کشورها است. این خدمات شامل بازاریابی، تحقیقات بازار، تبلیغات و برندسازی و ارتباط بین تجار، ارائه خدمات لجستیکی، حقوقی و فنی و گردشگری تجاری است.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه علاوه بر دریافت این خدمات، تجار می‌توانند با حضور فیزیکی و تاسیس دفتر یا ایجاد شعبه و نمایندگی و نمایش محصولات خود در این مراکز تجاری به معرفی محصولات و خدمات بپردازند، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تجاری، مذاکرات B۲B ، مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری همایش‌ها و دوره‌های اموزشی از دیگر خدمات این مراکز در کشورهای هدف است.
وی تاکید کرد: موضوع فعالیت مراکز تجاری به‌عنوان یکی از ارکان و ساختارهای جدید توسعه صادرات به عراق در کنار ارکان پیشین یعنی رایزنی بازرگانی، اتاق مشترک بازرگانی و سفارتخانه و کنسولگری‌های ایران درعراق، یا به‌صورت عام و کلی بوده که شامل همه گروه‌های کالایی می‌شود و یا این مراکز تنها مجوز ارائه خدمات و محصولات تخصصی که شامل یک یا چند گروه خاص می‌شود، را دریافت کرده‌اند.
پیلتن دلیل عدم موفقیت برخی از مراکز تجاری ایران در کشورهای دیگر در سال‌های گذشته را عدم جدیت، برنامه‌ریزی‌ منطقی، عدم حمایت‌ کافی و نظارت‌های لازم از سوی دولت از این مراکز دانست و خاطرنشان کرد: در دولت جدید برنامه‌ریزی، جدیت، نظارت و حمایت از مراکز تجاری ایران در سایر کشورها در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته که نتیجه درک صحیح و منطقی این ضرورت از سوی معاون محترم وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و دستور ایشان مبنی بر انجام حمایت‌ و مساعدت و البته نظارت جدی بر عملکرد مراکز تجاری در خارج از کشور است.
وی با اشاره به اینکه متولیان مراکز تجاری افراد یا مجموعه‌های خصوصی هستند، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در پایان هر فصل یا دوره زمانی سه ماهه به‌بررسی عملکرد مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف پرداخته و درصورت عدم ارائه مناسب خدمات مشخص شده به تجار و متقاضیان، امکان تجدید نظر و حتی ابطال مجوز و تعطیلی این مراکز را دارد.
همچنین «عبدالامیر ربیهاوی» رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور یکی از موضوعات اصلی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است زیرا عراق به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه و هم‌مرز با کشور، نیازهای متفاوتی در واردات محصولات و خدمات بسیاری دارد که می‌توانند توسط تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی تامین شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم‌ها، کشور ایران بتواند صادرات خود به عراق را افزایش داده و در رتبه نخست کشورهای صادرکننده به این کشور عربی قرار بگیرد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه این مراکز باید ۷۰ نوع خدمت را به تجار و صادرکنندگان ایرانی و حتی عراقی ارائه دهند، یادآور شد: معرفی فرصت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان به تجار خارجی به بهترین شکل ممکن و حمایت و همکاری با تجار کشور برای توسعه صادرات محصولات و خدمات خود به کشور عراق، هم از وظایف مهم این مراکز تجاری خصوصا در کشور عراق است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *