به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پنبه از جمله محصولاتی است که در سال‎های دور در سطح وسیعی از مزارع گلستان کشت می‎شد، اما با اتخاذ سیاست‎های نادرست در خصوص واردات، قیمت‌گذاری نامناسب، تعطیلی بسیاری از کارخانه‎های پنبه‌پاک‎کنی و عدم حمایت دولت از پنبه‌کاران رفته رفته کشت این محصول در استانی که روزی به نام «طلای سفید» شهره بود به فراموشی سپرده شد.

با این وجود اخبار منتشر شده حاکی از سیاست‎های جهاد کشاورزی در حمایت از کشت پنبه و افزایش قیمت این محصول قرار گرفته است تا شاید دوباره شاهد بازگشت پنبه گلستان به روزهای طلایی باشیم اما فراهم‌نبودن امکاناتی از جمله عدم مکانیزاسیون برداشت پنبه، کشت این محصول را برای بسیاری از کشاورزان مقرون به صرفه نخواهد کرد.

* کشت پنبه با نبود مکانیزاسیون برداشت برای کشاورز توجیه‌‎پذیر نیست

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با انتقاد از امکانات حداقلی برای برداشت پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: هزینه‎های چند برابری در کشت محصولات مختلف زراعی طی سال‎های اخیر بسیاری از کشاورزان را به این یقین رساند که تنها راه برای ادامه فعالیت در بخش کشاورزی مکانیزاسیون است.

علی بابایی تصریح کرد: کشت یک محصول تا برداشت آن باید مکانیزه صورت گیرد در غیر این صورت با وجود هزینه‎های سرسام‌آور کشاورزی این فعالیت برای بسیاری از بهره‎برداران غیراقتصادی و توجیه‌ناپذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه‎های کارگری فشار مضاعفی را به فعالان بخش کشاورزی تحمیل می‎کند، افزود: نامناسب بودن مکانیزاسیون به خصوص در برداشت پنبه موجب شده تا این محصول دارای ارزش‌افزوده بالا همچنان در گلستان که یکی از قطب‎‎های تولید پنبه کشور محسوب می‌شود به روش سنتی و دستی انجام شود، روشی که هزینه گزافی را به کشاورز تحمیل می‎کند.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: برخی مسوولان از قیمت‌گذاری پنبه به ارزش کیلویی ۱۴ هزار تومان ابراز خرسندی می‎کنند و اعتقاد دارند با این قیمت حتمأ تعداد زیادی از کشاورزان راغب کشت آن خواهند شد، البته این قیمت مناسبی است درصورتی که برداشت پنبه که هزینه زیادی برای کشاورز دارد نیز مکانیزه باشد در غیر این صورت بخش اعظمی از این قیمت باید صرف هزینه کارگری شود.

*وارد کردن دو دستگاه «وش‎چین» پنبه به کشور

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به برنامه‎های این سازمان در خصوص برداشت مکانیزه پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:سال گذشته دو دستگاه «وش‌چین» وارد کشور شد و در حال حاضر نیز فعالیت می‎کنند اگر در استان سطح مناسبی برای کشت فراهم باشد این دستگاه‎ها نیز وارد استان خواهد شد.

مریم برزنونی تصریح کرد: یک دستگاه وش‌چین پنبه در استان وجود دارد که مشترک با استان فارس استفاده می‎شد، سال گذشته این دستگاه وارد استان شد و اقدامات لازم برای بروز رسانی و تغییرات آن را انجام دادیم، اکنون در حال ایجاد مزارع پایلوت هستیم تا در سال جدید کشت مکانیزه داشته باشیم.

وی بیان کرد: در تمام کشور تنها دو دستگاه وش‌چین وجود دارد که یکی در گلستان و دیگری در استان فارس است به دلیل آن‎که تولید داخلی دستگاه وش‌چین در کشور وجود ندارد و از طرفی به دلیل تحریم‎ها واردات این دستگاه‌ها برای ما مشکل است.

*تعهد وزارت کشاورزی برای خرید 10 دستگاه وش‌چین/ تأکید وزارتخانه برای خرید دستگاه وش‌چین توسط کارخانه‎های پنبه‌پاک‌کنی

به گفته رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان مرحله کاشت، داشت و آماده‌سازی بستر برای کشت پنبه مکانیزه انجام می‎شود و صرفأ در برداشت مکانیزه پنبه دچار مشکل هستیم.

برزنونی اضافه کرد: برداشت مکانیزه پنبه منوط به آن است ارقام متناسب با برداشت مکانیزه کشت شود کشاورز از هورمون‎های برگ ریز استفاده کند محصول خشک و قابلیت برداشت مکانیزه وجود داشته باشد.

وی گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی تعهد کرده است ۱۰ دستگاه وش‌چین وارد کشور کند که البته هزینه سرمایه‌گذاری بالایی لازم دارد، در مجموع تأکید وزارت جهاد کشاورزی بر این است کارخانه‎های پنبه‌پاک‌کنی واردات دستگاه وش‌چین را انجام دهد در واقع کارخانه‎ها به صورت قراردادی که می‎خواهند محصول را بخرند عملیات برداشت را انجام دهد.

براساس این‌گزارش، در حالی که سال جاری «تولید، پشتیبانی‎ها و مانع‎زدایی» نامگذاری شده است انتظار می‎رود مسوولان متولی پشتیبانی و حمایت بیشتری از تولیدات کشاورزی داشته باشند، تولیداتی که امنیت غذایی کشور را فراهم می‎کند و از سویی اشتغال تعداد بی‌شماری از افراد وابسته به این بخش می‎باشد.

به گفته کارشناسان خودکفایی در زراعت پنبه از طریق مکانیزاسیون محقق خواهد شد حال که با وجود تحریم‎ها ورود بسیاری از کالاها از جمله تجهیزات کشاورزی به کشور با سختی انجام می‎شود جامعه مهندسی و نخبگان باید تلاش بیشتری برای دستیابی به این نوع فناوری‎ها داشته باشند تا در شرایط تحریم عرصه بیش از این بر بخش‎های مختلف اقتصادی تنگ‎تر نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *