«علی چاله‌چاله» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اولین جشنواره ملی نخود کرمانشاه، هفتم و هشتم خرداد ماه ۱۴۰۲ با محوریت مدیریت زراعی و افزایش کمی و کیفی تولید نخود، فناوری‌های پس از برداشت و بسته‌بندی، اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب نفوذ دانش، اقتصاد، صنعت و تجارت نخود، افزایش سرانه مصرف نخود با حضور مقامات اجرایی و علمی کشوری و استانی در تاریخ مذکور در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود نیز طی مدت زمان برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است.

چاله‌چاله با اشاره به برنامه های جنبی دیگر این جشنواره افزود: نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی و آشپزی و شیرینی‌پزی در محل روستا بازار جنب اداره‌کل تعاون روستایی (ویژه عموم مردم) از دیگر برنامه های این جشنواره بحساب می آید که از ششم تا دهم خرداد ماه در استان اجرایی خواهد شد.

وی در زمینه برگزاری برنامه های تخصصی این جشنواره نیز گفت: جشنواره تخصصی نخود نیز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (ویژه مسئولین و کارشناسان) طی روز هفتم خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در زمینه سایر برنامه های این جشنواره گفت: روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان، کارشناسان و عموم مردم) هفتم خرداد ماه و از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ و همایش علمی نخود نیز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) در هشتم خرداد ماه از ساعت هشت صبح تا ۱۹ برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۱ مقاله تخصصی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است افزود: در برگزاری این جشنواره سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، شورای ملی نخود، اتاق بازرگانی استان، جهاد دانشگاهی، دانشگاه رازی، مرکز تحقیقات کشاورزی و سایر شرکت ها و موسسات بخش خصوصی سهیم بوده اند.

چاله‌چاله همچنین اضافه کرد: استان کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می رفته است به طوری که سالانه به طور متوسط حدود ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت نخود می‌رود.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰۶ هزار تن نخود در استان کرمانشاه افزود: این استان با این میزان تولید در حال حاضر رتبه اول کشت و تولید نخود را در کشور در اختیار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *