مدیرعامل صندوق پنبه گفت: برای توسعه تولید پنبه در کشور باید از کشاورزان حمایت صورت بگیرد تا سطح کشت افزایش یابد همچنین باید با تأمین ماشین‌های برداشت پنبه و دادن مساعده به کشاورزان درآمدشان را افزایش داده و هزینه تولید را کاهش دهیم در نهایت زراعت پنبه مقرون به صرفه می‌شود.
محمدحسین کاویانی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکاری جهت توسعه تولید پنبه در سال ۱۴۰۱، گفت: حجم تولید پنبه تا سال ۱۳۸۲ بیش از نیاز داخل بود و صادرات نیز صورت می‌گرفت. استان گلستان یکی از استان‌های پنبه‌خیز با نام طلای سفید بود که ۱۸۰ هزار هکتار پنبه‌کاری در این استان کشت می‌شد و بیش از ۴۰ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی فعال داشت، همچنین بیش از ۱۰۰ هزار تن پنبه همه ساله از استان گلستان صادر می‌شد.

وی افزود: سال ۱۳۷۹ آخرین سالی بود که تولید مازاد بر نیاز صنایع نساجی را داشته ایم به طوری که ۴۷ هزار تن پنبه مازاد تولید شد ولی چون خریداری نداشت پنبه‌ها بر روی دست کشاورزان مانده بود. در نهایت صندوق پنبه ایران مکلف شد که ۲۵ هزار تن از پنبه مازاد بر نیاز صنعت نساجی را خریداری کند بنابراین در سال ۱۳۸۱، ۱۲ هزار تن پنبه جهت تنظیم بازار صادر شد.

مدیرعامل صندوق پنبه بیان کرد: متأسفانه در سال ۱۳۸۱ که پنبه صادرات می‌شد و تولید مازاد بر نیاز صنایع نساجی بود به دلیل اینکه نرخ جهانی پنبه زیر یک دلار بود؛ اجازه واردات نوعی پنبه نیز صادر شد بنابراین واردات پنبه زیر یک دلاری به کشور باعث شد کشاورزان دلسرد شده و زمین‌های پنبه‌کاری را به کشت زراعت‌های دیگر که سودآور است اختصاص دهند؛ بنابراین سطح کشت پنبه کاهش پیدا کرد و محصولات دیگر جایگزین شدند.

کاویانی در ادامه اظهار کرد: در استان‌های خراسان خیلی از اراضی پنبه‌کاری جایگزین کشت پسته و زعفران شد همچنین در استان گلستان نیز سطح کشت شالی افزایش پیدا کرد به طوری که از ۷ هزار هکتار به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر سطح کشت پنبه ۱۸۰ هزار هکتاری استان گلستان به ۱۸ هزار هکتار رسیده است و از ۴۰ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی فعال فقط ۶ کارخانه باقیمانده است که به صورت نیمه‌فعال در دو ماه از سال کار می‌کنند؛ بنابراین صنایع نساجی وادار به واردات پنبه شدند به طوری که امسال تا پایان آذرماه ۵۳ هزار تن پنبه وارد کشور شده است.

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: امسال پنبه زیادی به صنایع نساجی داده نشده و صنایع از بابت تهیه پنبه خوب دچار مشکل شدند بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به فکر احیای زراعت پنبه افتاد تا نیاز صنایع نساجی برطرف شود.

کاویانی اظهار کرد: برای توسعه تولید پنبه در کشور باید از کشاورزان حمایت صورت بگیرد تا سطح کشت افزایش یابد همچنین باید با کشاورزان قرارداد ببندند و بذر مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهند و قسمتی از هزینه‌های کاشت محصول، تأمین کود و نهاده‌ها به کشاورزان کمک کنند.

وی در ادامه افزود: کشاورزان قادر به تهیه ماشین‌های برداشت پنبه نیستند بنابراین باید برای تأمین این ماشین‌ها حمایت‌های لازم صورت بگیرد به طوری که باید با تأمین ماشین‌های برداشت پنبه و دادن مساعده به کشاورزان درآمد کشاورزان را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهند، بنابراین زراعت مقرون به صرفه می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه بیان کرد: در حال حاضر بذر مناسب در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود و کیفیت الیاف نیز خوب است امیدواریم با توسعه کشت قراردادی، تأمین نهاده‌ها و ماشین‌آلات برداشت پنبه، ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز پنبه این زراعت برای کشاورزان سودمندتر شود و سطح نیاز صنایع نساجی نیز برطرف شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *