تهران – ایرنا – سرپرست معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل کارگروه تخصصی صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی آبیاری نوین خبر داد و گفت: تعاملات دیپلماتیکی با کشورهای هدف به منظور رفع موانع صادراتی باید تقویت شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «فریبرز عباسی» در نشست بررسی موانع و مشکلات توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات نوین آبیاری در محل وزارتخانه برگزار شد افزود: کارگروه تخصصی صادرات در این حوزه با مشارکت وزارت صمت و با حضور تولیدکنندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل می‌شود.

سرپرست معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این کارگروه مشترک که دبیرخانه آن می‌تواند در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود، ابتدا باید چالش‌ها و موانع صادرات تجهیزات و لوازم آبیاری نوین و خدمات فنی و مهندسی، احصا و بررسی و برای هر یک از این موانع راه‌حل ارایه شود.

عباسی با تاکید بر لزوم تقویت دیپلماتیک صادراتی، از دفتر روابط بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی خواست با سفارتخانه‌های کشورهای هدف مذاکراتی را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری نوین کشور آغاز کند.

وی پیشنهاد کرد: دوره‌های آموزشی در زمینه تجارت، صادرات لوازم آبیاری و استانداردهای کشورهای هدف برای بخش خصوصی برگزار و از تجارب و ظرفیت صادرکنندگان موفق بخش کشاورزی در شرایط تحریم استفاده شود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات کشور را توانمند توصیف کرد و گفت: تولیدات داخلی به لحاظ کمیت و کیفیت ارتقا یافته‌اند و ظرفیت‌های خوبی برای صادرات داریم.

وی ابراز امیدواری کرد؛ راه و روش صادرات این تجهیزات در شرایط تحریم با مشارکت دستگاه‌های مختلف و حمایت دولت بهبود یابد.

عباسی با بیان این که ایران در تولید لوازم و تجهیزات آبیاری نوین به مرز خودکفایی نزدیک شده است، افزود: نزدیک به ۳۵۰ تولیدکننده بزرگ و کوچک در این حوزه داریم که از دستگاه‌های مختلف مانند وزارت صمت، پروانه بهره‌برداری، مجوزهای و استاندارهای لازم را دارند.

وی ادامه داد: امروز تنها دو یا سه قلم در حوزه تجهیزات آبیاری نوین واردات داریم و تلاش می‌کنیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران داخلی، بومی‌سازی شوند.

عباسی سطح تجهیز اراضی آبی کشاورزی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری را بیش از ۲.۶ میلیون هکتار عنوان کرد.

وزارت صمت از تولید و صادرات حمایت می‌کند

«ابوذر جمشیدوند» مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، تولید، صادرات و رقابت در شرایط تحریم و نوسانات قیمت را دشوار دانست و پیشنهاد داد: برای رفع موانع و مشکلات صادرات تجهیزات و لوازم آبیاری نوین کشاورزی، کارگروه تخصصی توسعه صادرات لوازم آبیاری نوین با مشارکت بخش خصوصی و دست‌اندرکاران حوزه صادرات کشاورزی تشکیل شود.

وی با بیان این که وزارت صمت از تشکیل این کارگروه استقبال می‌کند، افزود: در شرایط کنونی اگر پیگیری‌ها در چارچوب این کارگروه به درستی در بدنه اجرایی دولتی صورت گیرد و منسجم عمل شود، می‌توان اقدامات موثری برای حمایت و توسعه صادرات تجهیزات آبیاری نوین انجام داد.

وی با تاکید بر حمایت وزارت صمت از تولید و توسعه نوآوری و فناوری اظهار داشت: ما حاضریم تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات آبیاری نوین قرار دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *