یزد- رئیس انجمن نساجی کشور و از فعالان نساجی یزد با اشاره به از رونق افتادن صنعت بومی نساجی به دلیل حمایت نشدن از این صنعت گفت: اعمال تعرفه گمرکی فشار مضاعفی بر این صنعت است.

به گزارش خبرنگار بازار، مجتبی دستمالچیان، شنبه شب در دیدار فعالان اقتصادی شامل صنعتگران، بهره برداران معدنی، اصناف و فعالان حوزه دانش بنیان با وزیر صمت در استانداری یزد اظهار داشت: برخی از واحدهای صنعتی که در گذشته فعال بوده از رونق افتاده اند و واحدی جایگزین آن نشده است و این نشان از بی مهری ها به این صنعت در سالهای گذشته تا به امروز است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در همین شرایط هم ۲۵ درصد اشتغال استان و ۱۰ درصد اشتغال صنعت کشور در بخش صنعت نساجی است و در کنار آن از صنایعی حمایت می شود که تنها نام صنعت را یدک می کشند و این صنعت پاک بومی کشور مورد حمایت قرار نگرفته است.

حجم بالای واردات در صنعت نساجی

دستمالچیان به حجم واردات بسیار بالا در محصولات نساجی اشاره کرد و افزود: با یک دهم واردادت این محصولات وارداتی می توان ماشین آلاتی وارد کرد که این صنعت را رونق ببخشد و نگاه به صنعت نساجی باید از واردات محصول دور شده و به سمت واردات ماشین آلات سوق داده شود و زیرساخت ها تقویت شود.

این فعال صنعت نساجی استان و رئیس انجمن نساجی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که تشکل های بخش خصوصی را به عنوان کارشناس و مشاور ببینند و بشنوند حتی اگر به دیدگاه های آنها عمل هم نکنند.

وی افزود: بارها اعتراض خود را نسبت به اعمال تعرفه گمرکی برای واردات ماشین آلات نساجی اعلام کردیم اما این تعرفه اعمال و با پیگیری ها به یک درصد کاهش یافت اما همین یک درصد هم معضلات بسیاری ایجاد خواهد کرد از اینرو لازم است که نسبت به حفظ این تعرفه اقدام شود.

تعرفه یک درصدی هم مشکل زاست

دستمالچیان تاکید کرد: این یک درصد هم قطعا مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می کند چرا که در گذشته با داشتن معافیت، ماشین آلات مشمول قیمت گذاری نمی شدند اما این تعرفه یک درصدی هم باعث می شود که ماشین آلات مشمول قیمت گذاری شوند و دردسرهای بسیاری از جمله مشکلات گمرکی برای تولیدکنندگان ایجاد می کند و برای حمایت از این صنعت، اعمال این نظرات ضروری است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع پایین دستی که اشتغالزایی بیشتری هم دارند، افزود: صنایع پایین دستی اشتغال و ارزش افزوده بیشتری نسبت به صنایع بزرگ دارند اما نگاه ها و حمایت ها همواره به سمت واحدهای غنی و بزرگ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *