مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار با اشاره به اعمال معافیت انبارداری یک ماهه برای واردکنندگان در منطقه آزاد چابهار گفت: در آینده نزدیک با اعمال برخی تخفیفات و معافیت‌ها توسعه صادرات و واردات را در منطقه آزاد چابهار شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،‌علی رجبی در جلسه شورای توسعه بندر چابهار که امروز در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد گفت: طی بازدید که به تازگی از انبارهای قدیمی بندر چابهار انجام شد مشاهده شد که تمام انبارهای منطقه پر از کالا است که این موضوع در مدت کوتاه تمرکز دستگاه‌ه‌ای اجرایی در بندر چابهار حاصل شده و باعث شده و باعث ایجاد اشتغال برای دهک‌های پایین جامعه شده است.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه برای اولین بار پس از چند سال نتایج مطلوب و عملی در بندر چابهار به دست آمده است، افزود: سال 83 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولین سفر یکی از خطوط کشتیرانی خود را با 19 کانتینر از بندر عباس به چابهار انجام داد و تا پایان آن سال در هر خط 500 کانتینر بار به چابهار منتقل شد.

وی با تاکید بر اینکه بندر چابهار قابلیت انتقال کالا را دارد گفت: بر این اساس کشتیرانی جمهوری اسلامی از این امکانات بهره گرفته و در سایر بنادر خط فیلری مشابهی را ایجاد کرده و بارها اعلام کرده که از فرصت چابهار برای توسعه بنادر کوچک بهره می‌گیرد.

رجبی گفت: بر اساس مصوبات هیأت دولت در سال 1392 مقرر شد تا تسهیلاتی به بخش واردات ارائه شود که مهمترین آن کاهش 5 درصدی سود بازرگانی کالاهایی است که حقوق ورودی بالای 15 درصد دارند.همچنین کاهش 60 درصدی مالیات بر ارزش افزوده قابل پرداخت به گمرک و کاهش 30 تا 60 درصدی عوارض پرداختی به سازمان هلال احمر و تخفیف 30 درصدی در تخلیه و بارگیری کانتینر و کالا از کشتی از جمله مزایای این بندر به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد تا یک ماه واردکنندگان را از پرداخت هزینه انبارداری معاف کرده است، بیان داشت: برای کالاهای فله‌ای تخفیف انبارداری تا 60 درصد نسبت به سایر بنادر کشور وجود دارد.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه سال گذشته حدود 800 میلیون دلار کالا از مسیر منطقه آزاد چابهار حمل شده که در مقایسه با سال قبل حدود 50 درصد توسعه حمل بار از بندر چابهار و نسبت به سال قبل‌تر 60 درصد توسعه داشته‌ایم، گفت: در صورت توسعه امکانات منطقه بخش خصوصی و دولتی ترغیب می‌شوند تا مستقیما کالاهای خود را به منطقه آزاد چابهار بیاورند.

رجبی بیان داشت: حدود 20 هکتار انبار در منطقه آزاد چابهار در دست ساخت است که 2 هکتار انبار خالی در حال حاضر برای کالاهای وارداتی فله‌ای وجود دارد.

وی افزود: در صورتی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خط کشتیرانی از کشورهای آسیای جنوبی شرقی تا چابهار را با کرایه حمل برابر با بندرعباس فعال کند در آینده نزدیک توسعه صادرات و واردات کالا را در بندر چابهار خواهیم داشت.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار گفت:‌ در صورتی که کشتیرانی فقط 6 ماه این خط را فعال نگه دارد قطعا صادرات و واردات در این بندر رونق خواهد گرفت.

رجبی افزود: در منطقه آزاد چابهار در طرح جامع فضای خوبی برای انبارش کالا پیش ‌بینی شده و بخش‌های لجستیک خوبی در این منطقه وجود دارد. به همین دلیل از بخش خصوصی می‌خواهیم تا مراجعه کنند تا زیرساخت‌های لجستیک و انبارش را به قیمت مناسب در اختیار آنها قرار دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *