اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: کشت پنبه به عنوان طلای سفید در اراضی حاصلخیز مغان در سال‌های اخیر توسعه مطلوبی پیدا کرده است.

خلیل نیکشاد در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این اراضی حاصلخیز کشت محصولات استراتژیک نظیر پنبه، گندم و دانه‌های روغنی توسعه پیدا کرده و به نوعی افزایش ظرفیت تولید را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نه تنها کشت پنبه به افزایش سرانه درآمد کشاورزان کمک کرده بلکه فرصت اشتغال چندین ماهه را برای کارگران و نیروهای آماده به کار این منطقه فراهم آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل قیمت این محصول را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: وجود کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی در مغان به عمل‌آوری این محصول و فرآوری آن کمک کرده تا پنبه خالص تحویل واحدهای نساجی شود.

نیکشاد افزود: در منطقه اصلاندوز و اراضی پایاب سد خداآفرین بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی مستعد به کشت پنبه اختصاص یافته که پیش‌بینی می شود بیش از ۳۰ هزار تن محصول با کیفیت برداشت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۲ هزار هکتار از این اراضی مربوط به سد خداآفرین است و این محدوده خارج از کشت و زرع منطقه پارس‌آباد است که بخش عظیمی از اراضی حاصلخیز این شهرستان نیز به کشت پنبه اختصاص یافته است.

نیکشاد اضافه کرد: شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز در کشت پنبه و احیای زراعت این محصول جایگاه ممتازی را دارند و قطعا با فروش محصول امکان فرآوری و تأمین پنبه مورد نیاز واحدهای نساجی نیز به خوبی فراهم می آید.

وی کیفیت خرید این محصول را با افزایش راندمان تا ۴۰ درصد یادآور شد و بیان کرد: از نیمه اول مهرماه عملیات برداشت پنبه در مغان آغاز شده و تا اواخر آذرماه این کار ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ادامه داد: با توسعه کشت طلای سفید در اراضی زرخیز مغان پیش‌بینی می شود بخش عظیمی از تولید محصول با کیفیت در این منطقه روانه بازارهای داخلی و حتی خارجی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *