موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در مزارع دیرکاشت پنبه که هنوز برداشت آن انجام نشده، انجام مبارزه با آفت عسلک در زمان داشت به منظور جلوگیری از چسبندگی الیاف و افت کیفیت و قیمت وش ضروری است.

او ادامه داد:برداشت هنگامی آغاز شود که حداقل نیمی از غوزه‌ها رسیده باشند و از برداشت غوزه‌های نارس اجتناب و همچنین برداشت الیاف وش در زمانی که کاملا رسیده و خشک است انجام شود.

موسی خانی افزود:از برداشت وش در صبح‌های زود و روز‌های بارانی جدا خودداری شود و وش‌های برداشتی باید عاری از مواد خارجی n مانند پوسته و برگ باشد.
این مقام مسئول گفت: وش‌های استحصالی پس از برداشت در محل خشک، سر پوشیده و محفوظ از ریزش باران نگهداری و از گونی‌هایی با الیاف کنفی یا پنبه‌ای برای کیسه گیری وش‌های برداشتی استفاده شود.
او گفت: از نخ‌های پنبه‌ای برای دوختن خلال ها،از هورمون برگریز برای یکنواختی رسیدن غوزه‌ها کاهش برگ‌ها و برداشت بهتر پنبه استفاده شود.   موسی خانی گفت:برای جمع آوری پنبه از کیسه‌ها و نخ‌های نایلونی استفاده نشود، چون در صورت مشاهده از تحویل پنبه جلوگیری می‌شود.
رعایت این نکات برای افزایش کیفیت وش و در نتیجه الیاف و پارچه حاصل از آن ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *