معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تلاش داریم شکر و پنبه مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم، گفت: برنامه خودکفایی تولید شکر و پنبه از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: برای خودکفایی در تولید شکر با استفاده از «آب سبز» (آب باران) و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی در استان ها به‌ویژه دو کارخانه در استان خوزستان می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم، همچنین در بحث پنبه نیز مشکلی از لحاظ زیرساختی نداریم اما باید زنجیره تولید به درستی عمل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون ۹۱ میلیون تن محصول زراعی در سطح ۱۲ میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم کشور تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود که این میزان ۷۵ درصد بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: در بخش زارعی سالیانه ۲۳ میلیون تن غلات (گندم، جو، برنج و ذرت دانه ای)، ۲۵ میلیون تن نباتات علوفه ای (شبدر و یونجه)، ۸۰۰ هزار تن حبوبات (نخود، عدس، باقلا، ماش و لپه)، ۱۴ میلیون تن چغندرقند، نیشکر، کلزا، دانه های روغنی و پنبه و ۲۸.۵ میلیون تن سبزی و صیفی تولید می شود و گندم، شلتوک، ذرت دانه ای، آفتابگردن، کلزا، سیب زمینی، پیاز، هندوانه و خربزه بیشترین تولیدات این بخش هستند.

مهاجر، درباره وضعیت تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: هر ساله ۲ میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم در کشور تولید می‌شود که امسال برای سومین سال متوالی به دلیل کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته اراضی دیم که با آبیاری سبز انجام می شود، تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی، تولید ۱۰ میلیون تن گندم در کشور را در سال زراعی جاری پیش بینی کرد و افزود: برآورد می شود بین ۶ تا ۶.۵ میلیون تن از این محصول توسط دولت به‌صورت تضمینی خرید شود که نسبت به خرید تضمینی سال گذشته بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن افزایش نشان می‌دهد که این مهم نیز وابسته به بارندگی خوب در اردیبهشت ماه سال آینده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شورای عالی قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است، اضافه کرد: کمیسیون تلفیق قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد کرده اما تاکنون بخشنامه ای ابلاغ نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *