رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: تولید پیله‌تر ابریشم در بهار و پاییز امسال ۱۷۰۱ تن بوده بنابراین در سال جاری ۹۷ درصد هدف تولید محقق شده است و به رکورد ۱۳ ساله تولید دست یافته ایم.
خبرگزاری میزان – بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، عدیل سروی زرگر گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در پنج حوزه احیای باغات توت، ارتقای کیفیت تخم نوغان، آموزش و توانمندسازی کشاورزان و کارشناسان و پرورش پاییزه، تولید پیله ابریشم را اقتصادی‌تر کرده است.

رئیس مرکز نوغانداری کشور تولید پیله‌تر ابریشم در بهار و پاییز امسال را ۱۷۰۱ تن عنوان کرد و اظهار داشت: سال جاری ۹۷ درصد هدف تولید محقق شد و به رکورد ۱۳ ساله تولید دست یافته ایم.

وی میزان تولید پیله ابریشم در سال ۷۹ و ۸۹ را به ترتیب ۵۲۰ و ۵۷۰ تن اعلام کرد.

سروی زرگر افزود: با تولید ۱۷۰۱ تن پیله‌تر ابریشم، میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل ظرف سه سال اخیراز ۲۸ درصد به ۵۲ درصد ارتقا یافته است.

وی درباره عملکرد تولید نیز تصریح کرد: متوسط عملکرد تولید پیله‌تر ابریشم کشوری نیز به ازای هر جعبه پرورش تخم نوغان به ۳۷ کیلو گرم رسیده و این در حالی است که بهره برداران نمونه ۵۵ تا ۶۰ کیلو گرم از این محصول را به ازای هر جعبه تخم نوغان تولید می‌کنند.

رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: سالانه ۴۶ هزار جعبه تخم نوغان میان تولیدکنندگان توزیع می‌شود و برای سال آینده ۵۰ هزار جعبه تخم نوغان از سوی سازمان‌های جهاد کشاورزی برای پرورش کرم ابریشم درخواست شده است.

وی درباره پرورش دوم یا پرورش پاییزه کرم ابریشم اذعان داشت: پس از ۲۳ سال وقفه، از سه سال پیش پرورش پاییزه در شش استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و تهران به صورت پایلوت به اجرا درآمده و در پاییز امسال ۳۷۶ جعبه تخم پرورش نوغان در اختیارتولیدکنندگان قرار گرفت.

سروی زرگر اضافه کرد: پرورش پاییزه در اقلیم‌هایی که فصل خزانشان با تاخیر شروع می‌شود، امکان‌پذیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *