مدیر عامل صندوق پنبه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش آب پشت مخازن سدها پیش بینی می‌شود که تولید پنبه به ۸۰ تا ۹۰ هزار تن برسد.

برداشت پنبه از مزارع مانه و سملقان
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه ‌از کاهش تولید طلای سفید خبر داد و گفت: با توجه به عملکرد مزارع و کیفیت مناسب پنبه تولیدی در سال گذشته انتظار می‌رفت که امسال سطح زیرکشت حداقل ۲۰ درصد رشد کند که شرایط خشکسالی و کمبود آب در مخازن سدها موجب شد تا برنامه‌ریزی صورت گرفته محقق نشود.

او افزود: با وجود شرایط خشکسالی، کم آبی و نبود آب مخازن در سدها، کشاورزان مجبور شدند بذوری را که برای کشت پنبه نگه داشته بودند به انبار بازگردانند.

کاویانی کمبود بارش را علت اصلی انصراف کشاورزان از کشت پنبه اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه گلستان یکی از استان‌های اصلی تولید پنبه محسوب می‌شود که در سنوات گذشته ۱۸۵ هزار هکتار پنبه کاری داشته و پیش بینی می‌شد که تولید، امسال حداقل به ۳۰ هزار هکتار برسد، اما بنابر آمار اعلامی میزان کشت پنبه امسال بیش از ۱۵ هزار هکتار نیست و این موضوع خیلی از برنامه ریزی‌های ما را بر هم‌ می‌زند.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: با توجه به قیمت برنج و احتمال افزایش مجدد آن، به رغم اطلاعیه‌های متعدد مبنی بر کاهش سطح زیر کشت شالی ناشی از کم آبی، اما کشاورزان به علت سودآوری به هشدارهای مسئولان توجهی نکردند و همانند برنامه ریزی صورت گرفته سطح قابل توجهی از استان گلستان به کشت شالی اختصاص یافت.

به گفته او، بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش بارش نسبت به دوره نرمال و مدت مشابه سال قبل انتظار می‌رود که عملکرد نسبت به سال گذشته کمتر داشته باشد که با این وجود محصول تولیدی همانند سال قبل نخواهد بود.

کاویانی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: اگر قیمت پنبه نسبت به دلایل فنی و اقتصادی بالاتر باشد، تولیدکنندگان از الیاف دیگر در صنعت استفاده می‌کنند که با این وجود حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن پنبه در انبار باید وجود داشته باشد.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: امسال پیش بینی می‌شود که تولید پنبه به ۸۰ تا ۹۰ هزار تن برسد که با این وجود حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن پنبه از طریق واردات باید تامین شود.

او با اشاره به راهکار خودکفایی پنبه گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق خودکفایی پنبه برنامه‌هایی را پیش بینی کرده که سال گذشته به خوبی اجرا شد. وزارت جهاد برداشت پنبه از طریق ماشین آلات را عاملی برای کاهش هزینه‌های تولید، افزایش رغبت کشاورزان و رسیدن به خودکفایی دانست که متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریم، پیش بینی واردات ماشین آلات محقق نشد.

این مقام مسئول واردات ماشین آلات برداشت پنبه را راهی برای دستیابی به خودکفایی دانست و گفت: با واردات ماشین آلات برداشت، کشاورزان رغبت بیشتری به کشت خواهند داشت.

کاویانی تصریح کرد: با توجه به کشت پنبه در بهار و تابستان و برداشت در فصل پاییز، این محصول آب بر است که اگر مزارع آبیاری نشود، محصول مناسبی تولید نمی‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *