صادرات مبلمان در حالی تا پایان آبان ٩٨ از مرز ٣٠ میلیون دلار عبور کرده که تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواستار قرار گرفتن مبلمان ایرانی در فهرست تجارت آزاد اوراسیا هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضوی نماینده سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه مبلمان با بیان اینکه طی چند سال اخیر روند صادرات مبلمان رو به رشد بوده گفت: بر اساس آمارهای رسمی در سال ۹۷ معادل ۲۷ میلیون دلار  مبلمان از کشور صادر شده که نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۴۰ درصدی برخوردار بوده است که ظرفیت صادرات مبلمان ایران بسیاربالاتر از این ارقام است.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری مبلمان در ۸ ماهه ۹۸

وی گفت: در ۸ ماهه ابتدای سال جاری نیز صادرات مبلمان ۳۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۷از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بوده است.

مرتضوی در ادامه از کاهش واردات مبلمان در سال ۹۷ و به صفر رسیدن آن در سال ۹۸ خبر داد و گفت: واردات در این صنعت به شدت کاهش یافته که ناشی از توانمندی تولید کنندگان داخلی و تنوع و کیفیت محصولاتی است که آنها تولید می کنند. این در شرایطی است که در سال ۹۷ واردات صنعت مبلمان که عمدتا شامل کالاهای واسطه ای و مواد اولیه است ۹ میلیون دلار بوده است.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: با توجه به گردش مالی بالای صنعت مبلمان به نظر می رسد این صنعت قابلیت افزایش صادرات به ۵۰۰ میلیون دلار را دارد اما باید توجه داشت که با توجه به جذابیتی که عرضه مبلمان در بازار داخلی داشته است طبیعی بوده که تولید کنندگان به فکر عرضه محصولات خود به بازار داخلی باشند و کمتر صادرات مورد توجه قرار گیرد اما نکته حائز اهمیت آن است که صنعت مبلمان هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید است.

وی افزود: صنعت مبلمان به هر حال از پیشرفت مناسبی برخوردار است اما تولید آن همچنان در سطح کارگاهی صورت می گیرد. بنابراین لازم است که این تولید همانند کشوری مانند ترکیه که در حوزه تولید و صادرات مبلمان حرف برای گفتن دارد به صورت صنعتی به تولید خود ادامه دهد.

تخیف ۵۰ درصدی برای حضور تشکل های صادراتی در نمایشگاههای خارجی

همچنین در این نشست آملی مدیر نمایشگاههای داخلی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر دستور قائم مقام وزیر صنعت در حوزه پرداخت تخفیف ۵۰ درصدی برای حضور شرکت های صادرات در قالب تشکل ها گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران برای آن دسته از شرکت هایی که  در نمایشگاهها تحت یک پایون و با برند تشکل های صادراتی حضور می یابند تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات تمامی نمایشگاههای خارجی که مد نظر سازمان توسعه تجارت ایران است در سایت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران وجوددارد که بر این اساس ما ۱۰۳ رویداد خارجی داریم که تشکل ها برای حضور در آنها دعوت می شوند اما هر تشکلی که پیشنهاد دهد می تواند با توجه به نیازمندی های خود درخواست برخورداری از این تخفیف ۵۰ درصدی را خواهد داشت.

وی گفت: بر این اساس تمامی تشکل ها و فعالان بخش خصوصی می توانند مطابق با توجه به بازارهای هدف خود درخواست برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی را ارائه دهند تا بر اساس آن سازمان توسعه تجارت ایران برنامه ریزی های لازم را صورت دهد.

آملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نمایشگاه تنها چیدن و برچیدن کالاها نیست بلکه باید در این نمایشگاهها آموزش و رفع موانع صورت گیرد و مشکلات در جلسات تخصصی که در این نمایشگاهها برگزار می‌شود از سوی تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح گردد.

وی تصریح کرد: همچنین باید آموزش های تخصصی و برندی که در نمایشگاههای تخصصی مد نظر قرار گرفته و شرکت های دانش بنیان، استارت آپها و مراکز تحقیقاتی در آن حضور پررنگ داشته باشند.

نامه نگاری تشکل ها برای برخورداری برای قرار گرفتن در لیست تجارت آزاد با اورسیا 

حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مبلمان در فهرست کالاهای تجارت ترجیحی با اوراسیا قرار ندارد گفت: نامه نگاری هایی از سوی اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات ایران صورت گرفته تا بتوان مبلمان را در فهرست کالاهای  دارای تعرفه آزاد یا ترجیحی با اوراسیا قرار داد.
بر این اساس رایزنی در حال انجام است چرا که اتفاقا کشورهای عضو اتحادیه اقصادی اوراسیا تولیدی در حوزه مبلمان ندارند و از جمله بازارهایی به شمار می روند که قابلیت صادرات مناسب مبلمان ایران نیست به آنها وجود دارد.
وی گفت: مبلمان تولیدی ایران از مزیت رقابتی بالایی نسبت به سایر کشورها در حوزه اوراسیا دارد که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که مبلمان در فهرست کالاهای دارای تعرفه صفر با اوراسیا قرار گیرد.
احمدیان در بخش دیگری از سخنان خود از هماهنگی با شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران برای پرداخت تخفیف ۵۰ درصدی به شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاههای تخصصی  مبلمان خبر داد و گفت: تا پیش از شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران فهرستی از نمایشگاهها را به اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان ارائه می داد و برای حضور در آن تخفیف ۵۰ درصدی عرضه می کرد اما برخی از این نمایشگاهها متناسب با نیازهای شرکت های صادراتی نبودند.

وی تصریح کرد:  بر این اساس از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران درخواست شد تا فهرست پیشنهادی اتحادیه را برای آن دسته از نمایشگاههای بپذیرد که کارایی و بهره وری بالاتری برای حوزه شرکت های صادراتی مبلمان داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت ایران در دور جدید کاملا موافق با برگزاری نمایشگاه تخصصی یرق آلات از سوی اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان دارد در حالی که چنین رویکردی در دوره گذشته مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران وجود نداشت.  بر این اساس هم اکنون موافقت لازم صورت گرفته است.

احمدیان افزود: این نمایشگاه قراراست در بهمن ماه برگزار شود و درخواست ما آن است که مجوز برگزاری آن هر چه زودتر برای اتحادیه صادر شود تا  نمایشگاه با کیفیتی برگزار کنیم.

وی گفت: متاسفانه برخی برگزارکنندگان نمایشگاهی درخواست مبالغ کلانی از شرکت های صادراتی و تولیدی برای حضور در این نمایشگاه داشتند که متاسفانه هزینه ورودی برخی سالن ها به ۱۰۰ میلیون تومان هم می رسید اما اکنون درخواست شده تا این وضعیت سامان داده شود.

احمدیان افزود: اتاق های بازرگانی ایران، تهران، کنفدراسیون صادرات و شورای ملی مبلمان در کنار ۱۵ تشکل تخصصی کتبا از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کرده است تا برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از حلقه های اصلی تولید مبلمان به اتحادیه واگذار شود.

تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد

احمدیان گفت: هم اکنون تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدی مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که اگر این ظرفیت فعال شود بازارهای صادراتی نیز رونق خواهد گرفت.
وی افزود: طی سالهای اخیر تلاش کرده ایم تا حلقه های تولید، توزیع و صادرات مبلمان را فعال کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *