محمد برزعلی اظهار کرد: کشاورزان گلستانی از چاه‌هایی که مجوز دارند بر اساس سقف مجاز خودشان حتما اقدام به کشت محصول کنند. منابع آبی در کشور و استان محدود است، باید فرهنگ کشت محصولات کشاورزی تغییر پیدا کند و کشت محصولات پرآب بر تا حد امکان کاهش دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از کشاورزان گلستانی عادت کرده‌اند که آب چاه را هرگونه دوست دارند مصرف کنند و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی تنها بر عهده جهاد کشاورزی نیست و باید تمام دستگاه‌های استان پای کار باشند.

برزعلی بیان کرد: توسعه استفاده از دانش روز و فناوری برای کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی نیز باید در دستور کار جدی قرار بگیرد و به طور متوسط هر هکتار اجرای طرح آبیاری نوین بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی یادآور شد: بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان برای کشت برنج در اراضی نسق انجام گرفت و کشت قراردادی برنج مزایای خوبی برای کشاورز دارد. گلستان ۲۵ درصد از برنج کل کشور را تولید می‌کند و در رتبه سوم تولید این محصول قرار دارد.

وی گفت: شیرودی، فجر، ندا، دم سیاه و طارم از جمله ارقام برنج کاشته شده در استان هستند و بر اساس تفاهم نامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی، همه قراردادهای این نوع کشت زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برنج به عنوان یکی از اقلام کشاورزی پر آب است که کاهش بارش‌ها تاثیر مستقیم بر روی میزان سطح تولید آن دارد و پیش بینی می‌شود تولید برنج در سالجاری ۴۰ درصد کاهش داشته باشد. کشت برنج در بسیاری از مناطق روستایی استان به عنوان یک منبع درآمد برای کارگران فصلی است که متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل کاهش سطح تولیدات درآمد این قشر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *