تهران – ایرنا – عضو جامعه متخصصان نساجی ایران، می‌گوید: راه اندازی و بهره برداری از تنها واحد فعال چادر مشکی کشور در استان چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۱۱ سال زمان برد، بنابراین با وجود تحریم ها و سایر مشکلات که تحویل ماشین آلات صنعت نساجی و نقل و انتقال پول را با دشواری همراه کرده، بهره برداری از هشت واحد تولید چادر در کمتر از دو سال آینده به معجزه شبیه است.

«علیرضا حائری»‌ امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به گفته های اخیر «افسانه محرابی» مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت اشاره کرد که خبر از راه‌اندازی هشت طرح تولید چادر مشکی با ظرفیت سالیانه ۱۰ میلیون متر تا سال ۱۴۰۰ داده بود.

وی دو مشکل اساسی تولید پارچه چادر مشکی را واردات ماشین آلات مخصوص بافت و نبود فناوری‌های رنگرزی عنوان کرد و افزود:‌ در سال‌های گذشته شرکت‌های داخلی مثل ایران مرینوس و یزد بافت تلاش کردند تا چادر مشکی را با ماشین آلات موجود خود تولید کنند، اما توفیقی نیافتند، زیرا تولید در این بخش نیازمند ماشین آلات و فناوری خاص است.

سود ۱۰۰ درصدی توزیع کنندگان چادر مشکی

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران خاطرنشان کرد: قیمت بهترین چادر مشکی وارداتی ژاپنی متری پنج دلار است و برای تهیه چادر قواره ۳.۵ متری این پارچه مورد نیاز است؛ بنابراین حدود ۲۰ دلار هزینه در بر دارد.

وی بیان داشت:‌ با محاسبه متوسط نرخ هر دلار ۱۲ هزار تومان، همچنین در نظر گرفتن تعرفه ۴۰ درصدی واردات، سود بنکداری، خرده فروشی و غیره، هر قواره چادر باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد؛ این در حالی است که در بازار بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

این عضو جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد:‌ با موارد پیشگفته، سود بیش از ۱۰۰ درصدی نصیب توزیع کنندگان چادر مشکی می شود؛ این در حالی است که تنها واحد تولیدکننده چادر مشکی در کشور با استفاده از پارچه های طرح دار و مرغوب، تولیدات خود را حدود ۲۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رساند.

وی خاطرنشان کرد: ‌نخ مورد استفاده در تولید چادر مشکی، نخ «فیلامنت پلی استر ظریف» است که باید بر مبنای روش ITY تولید شود؛ این نخ در چند کارخانه در کشورمان تولید می شود.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران گفت: ‌فناوری شیوه ITY در کشورمان بومی شده و کارخانجات قادرند در صورت وجود تقاضای کافی، این نخ را تولید کرده و توسعه دهند.

پیشتر «رضا رحمانی»‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: ایران طی دو و نیم تا سه سال آینده به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در عرصه تولید پارچه چادری دست خواهد یافت.

کارخانه تولید چادر مشکی حجاب شهرکرد از سال ۹۳ به عنوان تنها واحد تولید کننده چادر مشکی کشور با تولید سالیانه ۱۰ میلیون مترمربع محصول نساجی و ۶ میلیون مترمربع پارچه‌های روسری، شال، پرده‌ای و ملحفه‌ای تولید می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *