محصول پنبه خراسان جنوبی و قطب آن شهرستان بشرویه، این روز‌ها در فضای کمبود کارگر و نبود ماشین آلات ، واردات و سیاست زدگی ، معلق مانده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، طلای سفید یکی از محصولات ارزشمند این استان است که خراسان جنوبی را در تولید خود به پنجمین جایگاه در بین استان‌های کشور ارتقاء داده است.
امسال در خراسان جنوبی، ۷ هزار و ۱۱۴ هکتار از اراضی استان زیر کشت پنبه است که پیش بینی می‌شود ۱۸ هزار تن پنبه از آن برداشت شود.
شهرستان بشرویه با ۳۵۰۰ هکتار سطح کشت و پیش بینی برداشت ۹ هزار تن پنبه ، مقام اول تولید این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.
اما روزگار سپید پنبه شهرستان بشرویه این روز‌ها حال خوشی ندارد که اگر حمایتی نشود شاید به سیاهی بگراید.
حال و احوال پنبه بشرویه در بازار ، امسال خوش نیست چرا که پنبه‌ای که باید حداکثر در ماه دی ، برداشت و اکنون زیر چرخ ریسندگی کارخانه‌های نساجی تبدیل به نخ و پارچه می‌شد، هنوز حدود نیمی از آن روی غوزه و زمین باقی مانده است، آن هم به علت نبود کارگر و امکانات مکانیزه برداشت.
در حالی که پنبه‌های امسال در مزارع سبز شده اند، محصول برخی از کشاورزان بشرویه از پارسال هنوز در حال برداشت است.

۱۰۰ کارگر نیاز دارم، اما با ۱۰ کارگر، پنبه می چینم
آقای بیکیان از پنبه کاران بشرویه می‌گوید: حدود ۳۰ هکتار پنبه دارم که برای برداشت محصول از آن، نیاز به حدود ۱۰۰ کارگر دارم، اما از اول فصل برداشت، تنها با ۱۰ کارگر محصولم را برداشت می‌کنم.

نبود کارگر و نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائلی است که هزار و ۳۵۰ پنبه کار بشرویه را با مشکل روبرو کرده است و باید دسترنج خود را در بلاتکلیفی ببینند.
بیشتر مردم شهرستان بشرویه خود کشاورزند و بر روی زمین‌های خود کار می‌کنند و دیگر چندان کارگری برای کمک به پنبه کاران باقی نمی‌ماند و محصول پنبه نیز از محصولاتی است که چیدن آن با دست، زحمت فراروانی دارد.

دوست داریم به سمت مکانیزاسیون برویم، اما نرخ تسهیلات بالاست
آقای محمدی دیگر پنبه کار بشرویه‌ای می‌گوید: من در هر هکتار نزدیک به ۱۰ تن برداشت دارم ولی به علت  کمبود کارگر و نبود ماشین آلات کشاورزی  به موقع نمی‌توانم برداشت کنم.

تقی زاده دیگر کشاورز پنبه کار بشرویه می‌گوید: به نتیجه رسیدن تلاش‌های ما در تولید محصول ارزشمند پنبه ، حمایت مسئولان را می‌طلبه که به ما کمک کنند  چه در برداشت و چه در نهاده‌هایی همچون کود.

دلخواه ، دیگر پنبه کار این شهرستان هم نبود ماشین آلات کشاورزی را علت اصلی مشکلات برداشت این محصول می‌داند و می‌گوید: ما دوست داریم به سمت مکانیزاسیون برویم، ولی نرخ تسهیلات ۱۵ درصد است و خیلی بالاست از طرفی قیمت ماشین آلات هم بالا رفته و خیلی گران است.

پرداخت مقدار تسهیلات، گویای استقبال کم کشاورزان
۳۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون پارسال به خراسان جنوبی ابلاغ شد که ۱۳ میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان تسهیلات به ۳۵۷ طرح مکانیزاسیون در خراسان جنوبی پرداخت شد.

در حالیکه کمتر از نیمی از سهمیه ابلاغی تسهیلات مکانیزاسیون پارسال جذب شد ، امسال هم باز تسهیلات با همان نرخ سود، و به مقدار ۵۰ میلیارد تومان برای خراسان جنوبی ابلاغ شده است.

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به نوع ماشین آلات، این اعتبار در قالب تسهیلات ۱۵ درصد با بازپرداخت پنج تا هفت ساله به بهره‌برداران پرداخت می‌شود.
فرجامی فر افزود: این تسهیلات به هر فعالیت فناورانه که سبب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شود، پرداخت می‌شود.
وی گفت: بهره برداران علاوه بر خرید ادوات کشاورزی همچنین می‌توانند از این تسهیلات برای مکانیزه کردن فعالیت خود و تعویض سیستم از سنتی به صنعتی استفاده کنند.
فرجامی فر افزود: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید به ادارات شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

با فرض اینکه تسهیلات و ماشین آلات هم در اختیار پنبه کاران بشرویه‌ای قرارگیرد، تازه به نیمه راه رسیده ایم، چرا که وقتی محصول پنبه‌ی بشرویه با تمام سختی‌های نبود کارگر و ماشین آلات مکانیزه، چیده می‌شود و به کارخانه پنبه پاک کنی می‌رسد، تازه داستانی جدید آغاز می‌شود.

کارخانه هم استانی مان هم، پنبه بشرویه را نمی‌خرد
مسئولان کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه می‌گویند: بهترین پنبه با کیفیت و سفید رو ما در این کارخانه تولید می‌کنیم، اما بازار آنچنان که باید از این محصول استقبال نمی‌کند حتی کارخانجات نساجی استان مانند نساجی فردوس هم که در شهرستان همجوارِ شهرستان بشرویه قرار دارد، پنبه ما رو نمی‌خرند.
این مسئولان، لطمه اصلی وارده به کارخانجات پنبه پاک کنی و کشاورزان را، واردات بی رویه پنبه می‌دانند.

عسلک، مشکل پنبه بشرویه
علت استفاده نکردن کارخانه نساجی فردوس از پنبه بشرویه را جویا شدم.
مدیر عامل کارخانه نساجی فردوس در تماس تلفنی، از مشکل عسلک در پنبه بشرویه حرف به میان آورد و گفت: به علت اینکه پنبه کاران بشرویه در اطراف مزارع پنبه، خربزه می‌کارند به همین دلیل شیره‌های محصول خربزه، وارد مزارع پنبه می‌شود و پنبه برداشتی از این مزارع به دلیل آغشته شدن به عسلک خربزه، در داخل دستگاه‌های نساجی مشکل ایجاد می‌کند.

  • کرمانی با اشاره به مصرف سالانه ۲۱۰۰ تن پنبه در کارخانه نساجی فردوس افزود: ۵۰ درصد این نیاز، از محل واردات و با قیمت هر کیلو ۳۲ هزار تومان، و نیمی دیگر از محصول پنبه مشهد، گناباد، سرایان، گرگان و گنبد تأمین می‌شود که قیمت قدیم هر کیلوگرم پنبه داخلی ۲۱ هزار تومان و قیمت جدید آن ۲۹ هزار تومان است.
امکان کشت خربزه در کنار پنبه وجود ندارد
در حالیکه مدیر عامل کارخانه نساجی فردوس، مخلوط شدن عسلک خربزه را دلیل استفاده نکردن از پنبه بشرویه اعلام می‌کند، مدیر جهاد کشاورزی بشرویه این موضوع را کامل رد می‌کند و می‌گوید: محصول پنبه بشرویه در منطقه ریگ و جعفری این شهرستان و با آب شور چاه موتور‌ها کشت می‌شود و محصول خربزه در شهرک امام خمینی و غنی آباد بشرویه با منابع آب شیرین کشت می‌شود و اصلا در هیچ جایی ما کشت این دو محصول را که با دو نوع آب انجام می‌شود، در کنار هم نداریم.

برای بقیه کارخانجات عسلک ندارد، برای نساجی فردوس عسلک دارد؟
مدیرعامل کارخانه پنبه پاک کنی طلای سفید بشرویه نیز، وجود عسلک در پنبه بشرویه را تکذیب کرد و گفت: اگر بر فرض، عسلک و یا هر ناخالصی دیگری هم به محصول پنبه باشد امسال، چون بارندگی زیاد داشته ایم، همه آن شسته شده و پنبه بشرویه بدون هیچ ناخالصی، آماده مصرف شده است.
دباغ زاده افزود: اگر محصول پنبه بشرویه ناخالصی و یا عسلک دارد پس چرا کارخانه‌های اصفهان، اردبیل، مشهد و چابهار مشتری آن هستند و بسته به موقعیت بازار، در حال حاضر کیلویی ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان از ما خریداری می‌کنند؟ اما درد ما این است که وقتی کارخانه نساجی در شهرستان همجوار ما وجود دارد چرا ما باید به دنبال مشتری از دیگر استان‌ها باشیم و گاهی پنبه‌های ما در انبار کارخانه‌های پنبه پاک کنی دپو شود. در حالیکه این کارخانه‌ها از خارج هم پنبه وارد و بهای بیشتری پرداخت می‌کنند.

مشکل پس کجاست؟
برخی در لفافه اشاره به مشکل سیاست بازی بین مسئولان دو شهرستان فردوس و بشرویه می‌کنند و می‌گویند کارخانه نساجی فردوس در ابتدا قرار بود در بشرویه و در جوار اراضی پنبه و کارخانه‌های پنبه پاک کنی راه اندازی شود، اما به دلیل برخی لجبازی‌ها و سیاست بازی مسئولان دو شهرستان، این کارخانه در فردوس راه اندازی شد و حال هم، این لجبازی و سیاست بازی، در نخریدن پنبه از بشرویه نمود پیدا کرده است.

واردات کنترل می شود

به گفته پنبه کاران بشرویه ای، دولت می‌تواند با برنامه ریزی، جلوی واردات نخ را بگیرد و قیمت خرید پنبه را تنظیم کند تا دستخوش نوسانات نشود؛ و این موضوعی است که یک مقام وزارتخانه‌ای ادعا می‌کند در حال انجام است.
مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به بشرویه گفت: موارد مربوط به واردات پنبه، در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و سال گذشته در تابستان، نشست‌های مشترکی با وزارت صنعت داشته ایم و قرار شد موضوع واردات نخ کنترل شود و الان واردات نخ به اندازه‌ای که نیاز باشد انجام می‌شود.
هزارجریبی افزود: مقدار پنبه‌ای هم که الان در کارخانه‌های پنبه پاک کنی بشرویه باقی مانده، صنایع نساجی آمادگی دارد خرید کند.

آیا واردات واقعا کنترل می‌شود؟
اما وقتی که عنوان می‌شود به اندازه‌ی نیاز، پنبه وارد می‌شود و از طرفی نیمی از مصرف سالانه کارخانه نساجی فردوس معادل ۱۰۵۰ تن از ازبکستان وارد می‌شود، جای سوال پیش می‌آید که اندازه‌ی نیاز یعنی چقدر؟ چند درصد نیاز کارخانه ها؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *