امان الله طوقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طرح توسعه سطح گلخانه‌ها و گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان در یک برنامه پنج ساله در قالب ۹۱۰ هکتار برنامه ریزی شده که تاکنون با اجرای ۹۰ هکتار آن سطح گلخانه‌های این استان به ۴۱۰ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه از مزایای کاشت گلخانه‌ای در استان استو

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های این استان هست که بخش توجهی از این محصولات نظیر گوجه فرهنگی به خارج کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت در سیستان و بلوچستان ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

طوقی افزود: اجرای کشت گیاهان دارویی و کم آب بر در سیستان و بلوچستان به ۲۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده که تاکنون ۹۰۰ هکتار به سطح گشت این نوع از محصولات در استان افزوده شده است.

به گزارش ایرنا شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان بویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.
دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *