تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: وضع هر گونه عوارض روی صادرات باید در شورای عالی صادرات تصویب شود؛ مشکلاتی که از سال گذشته و به دنبال تامین ارز پیش آمد، حساسیت‌ها نسبت به تامین مایحتاج بازار داخل را بالا برد.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، نمایندگان بخش خصوصی در نشست هفتم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، نسبت به اخبار منتشر شده در مورد وضع عوارض صادراتی روی کالاها به بهانه تنظیم بازار داخل، اعتراض کردند و آن را به زیان تولید و صادرات غیرنفتی کشور دانستند.

در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، موضوع اعمال عوارض روی برخی فرآورده‌های صادراتی این حوزه بحث و تبادل‌نظر شد. در این جلسه که نمایندگان برخی تشکل‌های حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در آن حضور داشتند، فعالان اقتصادی مخالفت خود را با اعمال هرگونه عوارض روی صادرات اعلام کردند. درحالی که به نظر می‌رسد سایه تنظیم بازار داخل روی صادرات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی سنگین شده و به گفته برخی مقامات دولتی، کنترل صادرات به ابزاری برای تنظیم بازار داخل درآمده است.

در این نشست، رییس هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه این تشکل مخالف وضع عوارض صادراتی روی فرآورده‌های این بخش است، گفت: ما مخالف صادرات برخی کالاها مانند شیرخشک هستیم.

«میراسلام تیموری» افزود: اعضای این انجمن که جمعی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات لبنی در کشور هستند، معتقدند برای واردات و صادرات باید شرایط یکسان و نرخ ارز واحد اعمال شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه باید با حذف تعرفه، صادرات غیرنفتی را روان کرد، افزود: آمارها نشان می‌دهد در برخی سال‌ها که تولید شیر در کشور به ۱۱ میلیون تن رسید، نزدیک به یک میلیون تن شیر از کشور صادر شده است.

«حسن رکنی» با اعلام اینکه طی هفته‌های گذشته، وضع تعرفه ۲۰ درصدی روی صادرات از سوی برخی دستگاه‌ها پیشنهاد و به طور جدی در دستورکار قرار گرفته بود، افزود: این موضوع طی چندین جلسه میان موافقان و مخالفان مورد بحث قرار گرفت و در آخرین نشستی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، وضع عوارض صادراتی رأی نیاورد.

«محمود بازاری» مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه، وضع هرگونه عوارض روی صادرات باید در شورای عالی صادرات تصویب شود، گفت: مشکلاتی که از سال گذشته و به دنبال تامین ارز پیش آمد، حساسیت‌ها نسبت به تامین مایحتاج بازار داخل را بالا برد به طوری که کلیات دستورالعمل‌های صادره و ابلاغی نیز مبتنی بر کنترل صادرات است.

نگرانی از وضع عوارض صادراتی روی سیب

در ادامه این نشست، موضوع زنجیره تامین و تولید محصولات کشاورزی مورد بحث قرار گرفت. در همین رابطه، «صدرالدین نیاورانی» نایب‌رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی در سخنانی، با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن سیب درختی در ایران تولید می‌شود، افزود: با این حال، صنایع تبدیلی کافی برای این حجم از تولیدات در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره سیب در کشور طی همکاری بخش ‌خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده است، افزود: در این زنجیره، تولیدکننده سیب ۶۰ درصد این زنجیره را تشکیل می‌دهد و صنایع تبدیلی، صنعت حمل‌ونقل و صادرکنندگان نیز دیگر ارکان این زنجیره هستند.

نیاورانی با بیان اینکه باید به زنجیره‌ها قدرت و توان لازم برای کنترل بازارهای صادراتی داده شود، افزود: در حال حاضر، محصول سیب از ایران به طور نامنظم و بدون هدف به بازار امارات صادرات می‌شود به طوری که در بخشی از سال، انبوه سیب ایرانی در این بازار به قدری بالا می‌رود که قیمت هر کارتن این محصول به کمتر از ۱۲ درهم می‌رسد درحالی که قیمت تمام شده آن برای صادرکننده نزدیک به ۲۵ درهم است.

وی افزود: وضع عوارض صادراتی روی محصولات باغی و کشاورزی بدعت مرگ‌باری است که صادرات کشور را تهدید می‌کند و این نگرانی وجود دارد که به زودی صادرات سیب نیز با این چالش مواجه شود.

عوارض ۵ هزار تومانی روی صادرات مرغ

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ نیز در این جلسه، قیمت‌گذاری را بلای جان واحدهای تولیدی این بخش در کشور عنوان کرد و گفت: واسطه‌ها سهم قابل ملاحظه‌ای در افزایش قیمت مرغ در بازار داخل دارند.

علی صابری همچنین وضع عوارض روی صادرات مرغ از کشور را نیز نگران‌کننده دانست و افزود: در حالی هر کیلوگرم مرغ به بازار عراق و افغانستان به قیمت ۱۵ هزار تومان صادرات می‌شود که دولت عوارض صادراتی به میزان ۵ هزار تومان روی هر کیلوگرم مرغ صادراتی اعمال کرده‌است.

به گفته وی، میزان تولید سالانه گوشت مرغ در کشور نزدیک به ۳ میلیون تن است در حالی که از این میزان در حدود ۷۰۰ هزار تن مازاد مصرف داخل است و می‌توان به بازارهای منطقه صادرات کرد.

همچنین در این نشست، گزارشی از سوی رامین روشندل از استاتید دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف با موضوع کاهش مصرف انرژی در صنایع تبدیلی ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *