همدان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: کشمش انگوری و تیزابی به عنوان مهمترین کالاهای صادراتی استان محسوب می‌شود که در فروردین سال جاری به ترتیب با ۲۴ و ۲۳ درصد از سبد صادرات همدان را به خود اختصاص داد.

حمیدرضا متین روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از کشمش انگوری و تیزابی، فروسیلیس با صادرات یک میلیون و ۶۴ هزار دلار سومین کالای صادراتی استان است که به کشورهای همسایه صادر می شود.

وی اضافه کرد: کلینگر خاکستری، رب گوجه فرنگی، شیرخشک صنعتی، جارشیشه ای و وازلین صنعتی از دیگر محصولات تولیدی استان هستند که در سبد صادراتی ماه گذشته همدان نشستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: در فروردین امسال یک میلیون و ۱۹۰ هزار دلار کشمش انگوری و یک میلیون و ۱۱۶ هزار دلار کشمش تیزابی از گمرک همدان به کشورهای مختلف صادر شده است.

متین با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی وزن صادرات فروردین سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و افزود: در یک ماه گذشته ۳۴ هزار و ۹۳۶ تن کالا از گمرک همدان صادر شده‌است.

به گفته وی ۲۳ قلم کالا در فروردین امسال از استان به ۱۳ کشور جهان صادر شد که بیشتر شامل محصولات صنعتی، کشاورزی، معدنی و پتروشیمی می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی استان با صادرات ۲ میلیون و ۳۱۷ هزار دلار و ۴۷ درصدی از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده که در مقایسه با سال قبل از نظر ارزشی ۳۵ درصد رشد دارد.

وی سهم صنعت را از صادرات استان ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود: صادرات بخش صنعت ۹۸۲ هزار دلار و وزن ۳۱ هزار و ۱۱۵ تن است که نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی کاهش ۶۶ درصدی را نشان می دهد.

متین یادآوری کرد: بخش معدن هم توانست در صادرات ابتدای سال ۲۲ درصد سهم داشته باشد به طوری که یک میلیون و ۶۴ دلار ارزآوری و ۸۵ درصد رشد داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: صادرات استان در بخش پتروشیمی و مواد شیمیایی ۵۶۰ هزار دلار بود که رشد ۳۶ درصدی را در کارنامه تجارتی استان به نام خود ثبت کرد.

وی به وضعیت واردات استان نیز اشاره کرد و افزود: ورود کالا از گمرک همدان در این مدت ۴۱۵ هزار دلار و به وزن ۳۷ تن است که در قیاس با فروردین سال گذشته از نظر ارزشی ۸۹ درصد و به لحاظ وزنی ۹۴ درصد کاهش داشت.

به گفته متین از این میزان ۸/۲۴ درصد کالای مصرفی، ۹/۲ درصد کالای واسطه ای و ۳/۷۲ درصد مربوط به خطوط تولید بوده است.

صادرات و واردات همدان در سالی که گذشت سیر صعودی داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *