معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سال گذشته بیش از 289 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از کشور از مبادی رسمی گمرکات به جز صادرات چمدانی صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، پویا محمودیان هشتم مهرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی جهان از لحاظ جایگاه تولید و تنوع صنایع دستی است، همچنین اولین کشور جهان بوده که سال گذشته جایگاه خود را از لحاظ ثبت شهرها و روستاها محکم کرد.

وی افزود: کشور در حوزه صنایع دستی که مثال عینی اقتصاد مقاومتی بوده و جزء ایرانی‌ترین کالایی است که به لحاظ مواد اولیه بومی، دانش فنی، مهارت و سرمایه انسانی شامل هنرمندان و صنعتگران که جزو گنجینه‌های زندگی بشری محسوب می‌شوند در این کشور تولید می‌شود.

محمودیان ادامه داد: تمام این عوامل موجب می‌شود صنایع دستی ما را به عنوان کالای بسیار قابل توجه خصوصا در شرایط تحریم حائز اهمیت کند.

وی گفت: دو میلون هنرمند و صنعتگر در کشور وجود دارد ولی بالغ بر 450 هزار نفر از صنعتگران و هنرمندان کشور در سامانه رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت هستند که در 295 رشته صنایع دستی فعالیت دارند.

محمودیان بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده اهمیت صنایع دستی در حوزه اشتغال و ارزآوری است به طوری که سال گذشته بیش از 289 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از مبادی رسمی گمرکات به جز صادرات چمدانی صورت گرفت.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و توجه مسئولان و دولتمردان، صنایع دستی می‌تواند جایگاه بهتری را به خود اختصاص دهد و 75 درصد حوزه صنایع دستی کشور به سه بخش تولید، آموزش و بازرگانی اختصاص یافته است که عمدتا زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، دختران جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: با توجه به اینکه کار صنایع دستی کاری هنری محسوب می‌شود و در بازار داخلی و بازارهای خارجی با اقبال خوبی از جانب مردم کشورها روبه رو است، ولی جایگاه کشور در تجارت جهانی صنایع دستی مورد رضایت نیست.

وی اظهار کرد: امسال نمایشگاهی را در فرانسه برگزار کردیم که با استقبال خوب ایرانیان مواجه شد، کشوری که ادعای شهر جهانی را داشت این نمایشگاه برای آن‌ها اعجاب انگیز بود به طوری که رئیس نمایشگاه در نامه‌ای که ارسال کرد نوشت علی رغم تمام تحریم‌هایی که ایران با آن روبروست بی صبرانه منتظر کالاهای هنری ایران هستیم و این به معنای آن است که هنر ایرانی تحریم‌ناپذیر بوده و می‌توان به دلیل بُعد هنری بودن کشورها در فراسوی مرزها حضور یافت.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: بسیاری از جوانان کشور که فارغ‌التحصیل دانشگاهی در دیگر رشته‌ها هستند، به دلیل مشکلاتی که در بازار کار دارند جذب حوزه صنایع دستی شده‌اند و در استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های هنر دانش بنیان موجی از جوانان خلاق، مبتکر و خوش ذوق هستند که صنایع دستی ایرانی را با روح و خلاقیت جدید تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام این عوامل موجب شده در اشتتغال، مسائل اجتماعی، ارزآوری، تروبج هنر ایرانی اسلامی به آن سوی مرزها حرف برای گفتن داشته باشیم.

محمودیان افزود: سال‌هایی صنایع دستی تنها بُعد تزئینی داشت که به شدت برای کاربردی شدن آن اقداماتی صورت گرفت به طوری که این حوزه می‌تواند منزلی را به جز لوازم الکترونیک و دیجیتال از صنایع دستی پر کند، به همین دلیل طرح صنایع دستی و جهیزیه را آماده و به هیات دولت ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: شهرکرد با توجه به پتانسیل‌هایی که در حوزه تولید نمد با کیفیت و جایگاهی که در حوزه صادرات نمد داشت به عنوان شهر ملی نمد انتخاب شده، گرچه امسال به دلیل تحریم‌ها صادرات آن با مشکلاتی مواجه شد.

محمودیان گفت: صنایع دستی چهارمحال و بختیاری دارای 52 رشته فعال است که به جهت وجود ایل‌های عشایری بالغ بر 12 هزار هنرمند و صنعتگر در این حوزه شناسایی شده و فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: امید است با همراهی تمام مسئولان استانی و مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد این باشیم که روزی با برطرف کردن تمامی مشکلاتی که امروزه در شهر ملی نمد وجود دارد شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد معرفی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *