معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۶۶ هزار تن پنبه از مزارع فارس برداشت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز – محمود ظهیری در گفت‌وگو با خبر نگار ما، گفت: سطح زیرکشت پنبه ۱۸ هزار و ۸۸۵ هکتار است و پیش بینی می‌شود ۶۶ هزار تن پنبه از مزارع فارس برداشت شود.

او با اشاره به وجود ۵ هزار و ۶۰۰ بهره بردار ر استان، گفت: تاکنون ۶۴ هزار تن پنبه وش از مزارع استان برداشت شده که عمده محصول پنبه تولیدی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

ظهیری گفت: با توجه به کیفیت بسیار عالی الیاف پنبه و وجود کارخانجات پنبه پاک کنی فعال استان هم اکنون ۶ کارخانه فعال در فارس مشغول به استحصال پنبه تولیدی هستند که ضرورت دارد به منظور ایجاد اشتغال و حمایت از تولید صنایع وابسته به محصول پنبه کارخانجات ریسندگی و بافندگی تاسیس شود تا بتوان از بهره برداران این بخش حمایت کرد و نسبت به ایجاد زنجیره تولید و رفع معضل بیکاری گام‌های موثری برداشت.

او گفت: با توجه به ضرورت حمایت از طرح راه اندازی کارخانجات صنایع ریسندگی و بافندگی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و ترغیب بخش خصوصی به منظور راه اندازی صنایع ذکر شده برای اخذ تسهیلات و گرفتن مجوز‌های لازم و معرفی به مراجع ذیصلاح، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با حمایت بخش دولتی بتوانیم شاهد راه اندازی این گونه مشاغل باشیم.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان فارس در زمینه تولید محصولات کشاورزی و اقتصادی بودن بعضی محصولات از جمله پنبه، انتظار می‌رود سطح زیرکشت محصول پنبه افزایش یابد.

او گفت: استان فارس دارای ظرفیت یکصد هزار تن پنبه است که انتظار می‌رود با پیگیر‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس و مجری طرح پنبه کشور این امر محقق شود.

ظهیری گفت: طی دو سال گذشته طرح‌های ارزشمندی مانند مقایسه ارقام داخلی با عنوان طرح pvs پنبه نسبت به شناسایی ارقام پر محصول اقدام شد تا دو رقم از بهترین ارقام پنبه که از نظر کمی و کیفی وضعیت بهتری داشته باشند به جامعه کشاورزان معرفی شود.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با جدیت هر چه تمام‌تر دنبال کرده موضوع تغذیه پنبه با فاکتور‌های مختلف و حمایت‌های همه جانبه مجری طرح پنبه کشور بوده که نتایج خوبی در این زمینه بدست آمده است.

ظهیری گفت: یکی دیگر از طرح‌های قابل ارائه روش‌های کشت پنبه است که از جمله کشت نواری، کشت روی پشته، کشت غرقابی، کشت NOTILL و کشت با شیوه کم خاک ورزی به منظور شناسایی مطلوب‌ترین شیوه کاشت در اقلیم‌های مختلف و شرایط توپوگرافی زمین، آب در دسترس، خاک ونوع بذر مصرفی، تا بتوانیم نسخه‌ای قابل ارائه به کشاورزان استان در این ارتباط ارائه دهیم.
کنترل تلفیقی عوامل خسارت زای پنبه

او گفت: با حمایت‌های مدیریت حفظ نباتات استان اقدامات خاصی انجام شد تا بهترین شیوه کنترل و ارزیابی عوامل خسارت زا بدست آید.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور بهینه سازی مصرف سموم با سمپاش‌های مختلف از جمله پهپاد و بوم دار با مشارکت اداره مکانیزاسیون استان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

ظهیری گفت: استان فارس در سطح عملکرد رتبه نخست کشوری و در سطح زیر کشت مقام سوم را دارد.

او گفت: با توجه به اشتغال زایی زراعت پنبه و تعدد صنایع وابسته به این محصول با ارزش می‌توان از این محصول در فضای اقتصاد کشاورزی به نام طلای سفید یاد کرد.
ایجاد صنایع وابسته مشوق تولید کننده برای تولید بیشتر

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی محصول پنبه ضرورت دارد که به منظور حمایت از تولید داخلی صنایع وابسته ایجاد شود تا به این وسیله تولیدکنندگان ترغیب به تولید بیشتر و سطح زیر کشت گردند و بخش صنعت نیز شرایط استفاده از تولید داخلی برایش فراهم شود که این امر مهم در مجموع باعث رونق اقتصادی در بسیاری از بخش‌های کشور شده و مهمترین چالشی که هر کشور می‌تواند با آن مواجه شود معضل بیکاری است که با رفع این مشکل می‌توان زمینه اشتغال هزاران نفر را ایجاد کرد.

ظهیری گفت: کاربرد پنبه در صنایع نساجی، پارچه بافی، بافندگی، کارخانجات روغن کشی، کارخانجات تولید علوفه دام، کاغذ سازی، صابون سازی، نئوپان سازی، الکل سازی، صنایع وابسته به هواپیما، فضا نوردی و تجهیزات نظامی است.

او گفت: با توجه به مرغوبیت پنبه‌های تولیدی در استان فارس بیشتر استان‌ها تمایل دارند که از پنبه فارس در صنایع وابسته به خود استفاده کنند و از این رو بخش اعظمی از پنبه استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان فارس در تولید پنبه و پارچه باید از ظرفیت صنعت نساجی در استان فارس حمایت شود و مناسب با تولیدات استان کارخانه‌هایی برای تبدیل پنبه به محصولات جانبی راه اندازی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *