تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به ارمنستان، رسیدن به حجم صادرات یک میلیارد دلاری با این کشور را دست یافتنی برشمرد و گفت: صادرات ایران به ارمنستان رشد ۲۰ درصدی داشته است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، “سید رضا فاطمی‌امین” که در ادامه سفرهای خارجی خود برای تسهیل و تقویت مراودات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه در رأس هیاتی تجاری به ارمنستان سفر کرده است، افزود: حجم صادرات ایران به ارمنستان ۵۰۰ میلیون دلار است که از نظر دو طرف این حجم قابل افزایش به رقم یک میلیارد دلار است.
وی در تشریح قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با ارمنستان و اینکه چه زمانی عملیاتی خواهند شد، توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت گسترش تجارت خارجی است که باید به طور نسبی درون زا و برون‌گرا باشد.

فاطمی‌امین این سفر را چهارمین سفر خود به کشورهای منطقه اعلام کرد و ادامه‌داد: در همین مدت هم سه وزیر از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده اند و گفت و گوهایی را انجام داده ایم و باید گفت امسال صادرات ایران بسیار رونق گرفته و رشد پیدا کرده است، اما لازم است برای تداوم و افزایش این رشد، چند کار را در دستور کار قرار دهیم.
وزیر صمت تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید در داخل کشور انجام شود این است که باید موانع صادراتی را رفع کنیم و یک بخش هم به خارج از کشور برمی‌گردد که ما باید با کشورهایی که مایل هستیم سطح روابط را افزایش دهیم، جلسه برگزار کرده و در مورد موانعی که وجود دارد رایزنی کنیم.

۲ رویکرد در خصوص فرصت‌های صادراتی ارمنستان

فاطمی امین با بیان اینکه در مورد ارمنستان دو رویکرد وجود دارد، اظهارداشت: یک رویکرد در مورد بازار خود ارمنستان است و رویکرد دیگر هم مربوط به بازارهایی است که از طریق ارمنستان می‌شود به آن‌ها یافت که از جمله می‌توان به روسیه، کشورهای قفقاز، اروپایی و به‌طور ویژه اتحادیه اوراسیا اشاره کرد.

صادرات فناوری‌های ایران مورد استقبال قرار گرفته است

وی ادامه‌داد: در جلسه با وزیر اقتصاد، معاون نخست وزیر و وزیر زیرساخت ارمنستان، تمرکزمان علاوه بر صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، سرمایه گذاری مشترک است؛ فناوری های ایران در این کشورها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و به صراحت از ما می خواستند که انتقال فناوری داشته باشیم.

استقبال از تولید لوازم‌خانگی ایران در ارمنستان

وزیر صمت گفت: طی گفت‌وگوهایی که بین کسب و کارهای ایرانی و ارمنستانی شکل گرفت و زمینه‌هایی که آشکار شد، به عنوان مثال در حوزه لوازم خانگی تمایلاتی وجود دارد که فناوری‌ها و قطعات از ایران تامین شود و در ارمنستان تولید انجام شود.

فاطمی امین در خصوص سطح صادرات و مراودات با ارمنستان نیز گفت: سطح صادرات اکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، البته طرف ارمنستانی درباره رقم یک میلیارد دلار صحبت می کند و نظرشان بر این است که می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار را ۲ برابر کرد و ما نیز معتقدیم که این رقم قابل افزایش است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *