رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه علت اصلی ضرر صنعت طیور را در دوره سه ماهه امسال، ممنوعیت در صادرات گوشت مرغ بیان کرد و گفت: فعالان صنعت طیور کشور در سه ماه گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان متضرر شدند.
«غلامعلی فارغی»روز یکشنبه با بیان اینکه این ضرر تمامی چرخه صنعت طیور از جمله تولیدکنندگان مرغ اجداد،مرغ مادر،جوجه یک روزه ومرغ گوشتی و تخمگذار را شامل می‌شود افزود: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود برای حفظ ذخایر کشور،در سه ماهه نخست 98 بالغ بر 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه مازاد برای خرید و ذخیره سازی انجام شود، اما تولید مازاد خریداری نشد و این امر موجب ضرر تولیدکنندگان شد.
به گفته وی،طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ماهانه بین 105 تا 110 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌شود.
فارغی ممنوعیت صادرات مازاد تولید را از دیگر چالش های صنعت طیور در مدت یاد شده برشمرد و تصریح کرد: سه ماهه گذشته خرید برای ذخیره سازی انجام نشد، بلکه ممنوعیت صادرات موجب ضرر و زیان ماهانه بیش از 650 میلیارد تومان تولید کنندگان صنعت طیور شد که این میزان خسارت از هیچ جایی جبران نمی‌شود، بلکه با ضرر تولید کنندگان بخش کشاورزی، مصرف کنندگان نیز به تبع آن متضرر می شوند.
وی اضافه کرد: امروز با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید، اکنون قیمت منطقی هر قطعه جوجه یک روزه سه هزار تا سه هزار و 200 تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان بین 14 هزار تا 14 هزار و 500 تومان است درحالی که طی ماه های گذشته هر قطعه جوجه یک روزه با نرخ یک هزار و 700 تومان و گوشت مرغ با نرخ 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان خریداری می‌شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران اضافه کرد: برطرف شدن ممنوعیت صادرات گوشت مرغ از ابتدای تیرماه امسال و خروج مازاد تولید، قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به 2 هزار و 600 تومان و گوشت مرغ در بازار به 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان رسیده که به نظر می‌رسد با ادامه این روند بازار این محصول متعادل شود تا جایی که نه تولید کنندگان و نه مصرف کنندگان متضرر شوند.
به گفته وی، قیمت مصوب جوجه یک روزه گوشتی توسط ستاد تنظیم بازار هر قطعه 2 هزار و 650 تومان تعیین شده بود.
ماهیانه 110 میلیون قطعه جوجه ریزی می شود
فارغی با تاکید براین که برنامه ریزی تولید جوجه یک روزه و گوشت مرغ کاهش ندارد گفت: تولید طبق روال برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است و هیچ برنامه کاهشی در تولید نداریم و هر ماهه نزدیک به 110 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌شود.
وی اظهارداشت: ماه های گذشته به دلیل ضرر هنگفت صنعت طیور، تولید کنندگان جوجه یک روزه تمامی تولید خود را تبدیل به جوجه نمی کردند، بلکه نزدیک به 10 تا 15 درصد مازاد تخم مرغ را به عنوان تخم مرغ خوراکی به بازار عرضه می‌شد، اما اکنون با آزادسازی صادرات این مشکل نیز برطرف شده و تولید کنندگان تمامی تخم مرغ را به جوجه گوشتی تبدیل می‌کنند.
وی اضافه کرد: هفته های گذشته قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ خوراکی درب مرغداری ها چهار هزار تومان معامله می‌شد در حالی که با آزادسازی صادرات این محصول نیز به قیمت واقعی تولید یعنی با قیمت هفت هزار تومان به فروش می‌رسد که حداقل جلوی ضرر و زیان مرغداران گرفته می‌شود، در عین حال میزان سود برای تولید کنندگان هم بستگی به شرایط آتی دارد، زیرا مصرف تخم مرغ در تابستان کمتر است.
واردات گوشت مرغ به زیان تولید ملی است
رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه واردات گوشت مرغ را به زیان تولید ملی دانست و گفت: اکنون زمزمه کاهش تولید جوجه یک روزه و مرغ گوشتی توسط افرادی شایع شده که واقعیت ندارد و با انگیزه واردات دنبال می شود.
به گفته وی، اکنون 40 درصد ظرفیت صنعت طیور کشور خالی است، بنابراین می‌توان با حمایت از تولید و فعال سازی این ظرفیت، جلوی واردات را گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *