فعالیت 220 واحد صنعتی تولید صنایع سلولزی در خراسان رضوی/حمایت‌ از صنایع سلولزی با جدیت انجام می‌شود
سهم صنعت سلولزی خراسان‌رضوی از کل صنایع استان سه درصد از نظر تعداد و سرمایه‌گذاری و اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، یکی از فراوان‌ترین ماده‌های آلی در جهان سلولز است. یکی از منابع مهم سلولز جنگل‌ها، گیاهان و حیوانات هستند. صنایع سلولزی در ایران و جهان ، یکی از صنایع پرکاربرد با تولیدات متنوع است.

صنایع سلولزی در ایران و جهان امروزه محصولات متنوع و متعددی را تولید می‌کنند؛ اما کاربرد اصلی سلولز در صنعت تولید کاغذ است. از فیبرهای سلولزی نیز در صنعت پارچه‌بافی استفاده می‌شود. پنبه، کتان و سایر فیبرهای طبیعی نیز مستقیماً یا پس از پردازش به ریون تبدیل می‌شوند. سلولز ریزبلورین و پودری نیز در صنایع داروسازی به‌عنوان افزاینده‌ غذایی و پرکننده دارو، تثبیت‌کننده و امولسیفایر به‌کار می‌رود.

در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ تیشو در ایران به ازای هر نفر ایرانی کمتر از دو کیلوگرم و دو برابر نیاز داخلی است و مازاد آن به کشورهای هدف به‌ویژه کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، آسیای میانه صادر می‌شود. این در حالی است که تا 10 سال پیش 80 درصد تیشوی مورد نیاز ایران از محل واردات تأمین می‌شد. امروزه با راه‌اندازی صنایع سلولزی در کشور، تنها مواد اولیه موردنیاز کارخانجات وارد می شود.

مهدی رضایی تولیدکننده در حوزه صنایع سلولزی نیز اظهارداشت: دو چالش اصلی و اساسی در کشور مربوط به کمبود آب و محیط‌زیست است که صنایع سلولزی هم با این دو بخش ارتباط تنگاتنگی دارند. چراکه صنایع سلولزی صنایعی آب بر هستند. این موضوع برای صنایعی که در مناطق خشک هستند، چالشی اساسی است.

این تولید کننده ادامه داد: سهم صنایع سلولزی در صنعت کشور،کمتر از یک درصد است و سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی هم بزرگ نیست. باوجود اینکه در بخش کاغذ جزو صنایع مادر و در انتشارات صنعت واسطه‌ای است اما به دلیل نداشتن انسجام و متولی خوب، مشکلات خاصی برای این صنعت به وجود آمده است.

واردات مواد اولیه ای مانند چوب به کشور صفر است

علی بابایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت: با پیگیری‌هایی که در مجلس شورای اسلامی داشته ایم حمایت‌ها از صنایع سلولزی با جدیت انجام می‌شود و بر این اساس واردات این محصولات با تعرفه بالا و صادرات آنها با تعرفه کمی صورت می‌گیرد.

وی افزود:در حال حاضر واردات مواد اولیه ای مانند چوب به کشور صفر است و واردات این محصولات نیز با هماهنگی اتحادیه‌های مربوطه صورت می‌گیرد.

کارشناس مسئول صنایع نساجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: صنعت سلولزی استان خراسان‌رضوی دارای 220 واحد صنعتی در صنایع کاغذ، چوب ،چاپ و تکثیر است.

وحیده مجیدی‌فر ادامه داد: سهم هر صنعت از کل صنعت سلولزی استان نیز متغیر است؛ صنعت کاغذ و محصولات کاغذی 47 درصد از نظر تعداد، 50 درصد سرمایه‌گذاری، 46 درصد اشتغال و صنعت چوب و مصنوعات چوبی 39 درصد از نظر تعداد، 19 درصد از نظر سرمایه‌گذاری، 39 درصد از نظر اشتغال بوده و صنعت چاپ و تکثیر 47 درصد از نظر تعداد، 31 درصد سرمایه‌گذاری و 15 درصد از نظر اشتغال در خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد.

کارشناس صنایع نساجی سازمان صمت خراسان رضوی تصریح کرد: سهم صنعت سلولزی خراسان‌رضوی از کل صنایع استان 3 درصد از نظر تعداد و سرمایه‌گذاری و اشتغال است و همچنین تعداد اشتغال صنعت سلولزی استان شش هزار و 824 نفر و12 هزار میلیارد و 647 میلیون ریال میزان سرمایه گذاری است

مجیدی فر بیان کرد: در راستای حمایت از این صنایع جهت ورود مواد اولیه و ماشین آلات تسهیلات در اختیار صنایع قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *