افزایش قیمت نخ در بازار منجر به افزایش نرخ تمام شده پوشاک داخلی و افزایش قاچاق در کشور شده است.
به گزارش صدای بورس،طبق اعلام تولیدکنندگان صنعت پوشاک فعالان این صنف با افزایش چشمگیر نرخ مواد اولیه مواجه شده‌اند. نخ به عنوان ماده اولیه تولید در صنعت نساجی که برای بافت پارچه و دوخت لباس به کار گرفته می‌شود به دلایل مختلف افزایش قیمت داشته است.

علی کمندی تولیدکننده لباس گفت: در ۱۰ روز گذشته دوک نخی که حدود ۱۸ هزار تومان قیمت داشت با قیمت ۲۶ هزار تومان خریده‌ایم. این موضوع باعث شده تا هزینه تولید پوشاک در این مدت افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گفته این تولیدکننده زمانی که مشتری محصولی ایرانی می‌خرد انتظار دارد که این محصول با قیمت مناسب‌تر به دستش برسد، اما امروز تولید محصولات داخلی بسیار گران تمام می‌شود.

بنابر اظهارات او یکی از پارچه‌هایی که برای تولید پیراهن استفاده می‌شود، ۱۰ سال است که در کشوری مثل ترکیه تغییر قیمت نداشته، اما در کشور ما دائما نرخ‌ها تغییر می‌کند.

کمبود پنبه یکی از دلایلی است که منجر به کاهش میزان تولید نخ طبیعی شده است. کمبود تولید نخ طبیعی در نهایت باعث افزایش قیمت این نوع نخ در کشور و افزایش وابستگی به واردات این محصول می‌شود.

عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است.

به گفته علیمردان شیبانی بر اساس ماشین آلاتی که امروز در کارخانجات نصب شده است باید ۱۲۰ هزار تن پنبه وارد کنیم، اما تولید کنندگان برای واردات پنبه مشکلات بسیاری دارند. پنبه تولید داخل تا گرم آخر در صنایع نساجی استفاده شده و کمبود آن باید حل شود.

قیمت پلیمر نساجی هم در چند مدت اخیر افزایشی بوده است.

رئیس انجمن پلیمر ایران گفت: قیمت اقلامی مثل پلیمر تابع تو عامل قیمت جهانی محصول و قیمت ارز نیمایی است.

به گفته ترکمان علاوه بر افزایش قیمت جهانی که پلیمر نساجی در چند مدت اخیر داشته است قیمت ارز نیمایی هم به یکی از بالاترین نرخ‌های ممکن رسیده و کنار هم قرار گرفتن این دو عامل منجر به افرایش ناگهانی قیمت پلیمر نساجی و در نتیجه نخ‌های پلیمری شده است.

این افزایش نرخ تمام شده بازار پوشاک کشورمان را بیش از گذشته در معرض قاچاق قرار داده است چرا که محصولات خارجی با قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه پیش از این وارد کشور می‌شد وارد می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: با توجه به رکودی که بعد از شیوع ویروس کرونا بر دنیا حاکم شده بود، انباشت عجیبی از پوشاک در دنیا به وجود امده است که دو یا سه سال از تولید آن‌ها گذشته و دیگر خریداری ندارند.

به گفته شهریاری این کالاها گاهی با یک دهم قیمت به تعدادی کشور صادر می‌شود که یکی از آن‌ها کشور ما است.

شرایطی ایجاد شده تا محصولات قاچاق سهم حدودا ۳۰ درصدی از بازار ۸ میلیارد دلاری پوشاک کشورمان را در اختیار داشته باشند.

وزیر صمت درباره حل مشکل تولید گفت: ما هم در تولید پنبه و هم در تولید پلیمر کمبود داریم، اما در تلاش هستیم با واردات و تامین کافی مواد اولیه شرایط را برای تولید فراهم کنیم.

این وعده در حالی داده شد که مجید نائب رئیس اتحادیه نساجی و پوشاک یکی علل بروز مشکل در تامین مواد اولیه را وابستگی به واردات مواد اولیه می‌داند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *