گنبدکاووس – ایرنا – با نزدیک شدن به شهریور و پس از چند ماه کار و تلاش پنبه کاران گلستان در ۲ مرحله کاشت و داشت این محصول، مزارع طلای سفید استان بویژه در نواحی شرقی این خطه شمالی به بارنشست و کشاورزان آماده برداشت “وش” از سطح ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع خود هستند.

 

به گزارش ایرنا تا چند دهه پیش ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار پنبه در گلستان کشت می‌شد اما به تدریج این میزان سطح زیر کشت به دلایل مختلف به چند هزار هکتار کاهش یافت.

به گفته، علی موسی خانی، رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان امسال در سطح ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع این استان پنبه کشت شده که هفت هزار هکتار آن در قالب کشت بهاره و بقیه کشت تابستانه (پس از برداشت گندم، جو و کلزا ) بوده است.

وی پیش بینی امسال تولید پنبه از مزارع پنبه گلستان را ۴۲ هزار تن وش اعلام کرد و افزود: زمان برداشت وش از مزارع پنبه از اوائل شهریور به تدریج شروع و تا پایان مهرماه ادامه داد.

موسی خانی اضافه کرد: قیمت خرید این محصول توافقی است و تا الان اعلام نشده اما پارسال قیمت هر کیلوگرم وش بین ۷۰ تا ۷۵ هزار ریال بود.

از مجموع ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه در استان گلستان، پنج هزار و ۱۱۰ هکتار آن در گنبدکاووس کشت شده که به گفته رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان، سه هزار و ۳۴۹ هکتار آن در قالب کشت بهاره و بقیه تابستانه بوده است.

عبدالملک آرخی امروز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی تولید از مزارع پنبه گنبدکاووس ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن وش است که به تدریج از شهریور ماه، کار برداشت آن شروع می‌شود.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که هرساله بخشی از آن به زیر کشت محصولات زراعی از جمله پنبه می‌رود.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، گلستان همواره در کنار دو استان “خراسان رضوی” و “فارس” از استان‌های برتر کشور در زمینه تولید پنبه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *