رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از معرفی دو رقم جدید پنبه با بهره‌گیری از فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قربانعلی روشنی عصر امروز در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان گلستان که با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: تولید پنبه باعث امنیت غذایی و تضمین اشتغال است که باید در توسعه و تقویت این محصول بیش از پیش تلاش شود.
وی تصریح کرد: پنبه تنها گیاهی است که می‌تواند کربن را به خاک تزریق کند در حقیقت کربن خون خاک است و امروزه برای آن تجارتی در سطح دنیا تببین شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه 60 نوع فرآورده جانبی از پنبه استحصال می‌شود، گفت: تجارت پنبه‌ای در سال هزار میلیارد دلار است و ارزش افزوده آن گونه‌ای است که به ازای هر دلار می‌توان 22 دلار تولید کرد.

روشنی با اشاره به اینکه یکی از وابستگی‌های کشور نیتروسلولز نظامی است، افزود: راه حل اساسی مبتنی بر خوداتکایی داخلی است.

وی ایده پردازی رویالتی و تجاری سازی تولید بذر را از جمله فعالیت‌های موسسه ذکر کرد و گفت: تمام ارقام کشور تجاری‌سازی می‌شوند، ما آماده صادرات بذر به کشورهای همسایه هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: سالانه به طور متوسط پنج الی 9 بار سمپاشی در مزارع می‌شود که 50 درصد در راندمان اثرگذار است و 50 درصد سم وارد خاک سده و باعث روز بیماری‌های زیادی می‌شود.

روشنی از تولید هسته اولیه رقم کندلس پاک برای استفاده در جیره غذایی دام خبر داد.

وی با اشاره به استخراج انواع گوسیپول گفت: این ماده در راستای درمان سرطان پستان و پروستات استفاده می‌شود که جزو دستاوردهای دانشگاه گلستان است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت:  نخستین نقشه‌های رقومی حاصلخیزی خاک برای مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی تهیه شده است.

روشنی از بکارگیری توان متخصصین ملی و بین‌المللی برای احیای یک سرمایه‌گذاری ملی چند میلیون دلاری در زمینه کرک‌زدایی پنبه خبر داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *