رئیس اتاق بازرگانی گفت: فضای کسب و کار موانعی دارد که این موانع باید مرتفع شود و یکی از ضروریات فعلی آن است که استراتژی توسعه صنعتی تدوین شود.

غلامحسین شافعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت اقتصادی کشور، گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ضریب جینی از سال ۹۲ روند صعودی داشته و نشان‌دهنده افزایش شتابنده نابرابری در برخی از شاخص‌های اقتصادی است.

وی افزود: علی‌رغم افزایش درآمد خانوارها و بالا رفتن قدرت خرید آنان، طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است و این موضوع قابل اهمیت است و باید به آن توجه کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: البته باید به مسائل اقتصادی کشور این نکات را هم اضافه کرد که قیمت نفت خام ما از ۵۲ دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۹ دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و مشکلات حاصل از بیماری کرونا هم بر کشور حکمفرما شده است.

شافعی بیان کرد: مجلس در سال ۹۱ اقدام اساسی و پایه‌ای برای اقتصاد کشور به وجود آورد و قانون تسهیل فضای کسب و کار را به تصویب رساند اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد که ما آمار خوبی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به موانع کسب و کار از تابستان ۹۷ تا زمستان ۹۸، گفت: اولین و مهمترین عامل، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات مستمر در قیمت مواد اولیه در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است. علاوه بر این، دشواری تأمین مالی و بی‌ثباتی قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی هم تأثیر زیادی در این مسئله دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شد: وزیر امور اقتصادی و دارایی قول داده که تا پایان سال پنجره واحد برای گشایش فضای کسب و کار افتتاح شود که امیدواریم با این اقدام شاهد تحولی در حوزه اقتصادی باشیم.

شافعی گفت: عدم هماهنگی بین سیاست‌های مالی، پولی، ارزی و تجاری، صدمات زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده و هماهنگی این سیاست‌ها می‌تواند نتیجه قابل توجهی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در تولید، عدم تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی است که اتاق‌های سه‌گانه آماده‌اند این مأموریت را انجام دهند تا استراتژی توسعه صنعتی را تدوین و ارائه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *