نخ نسوز یکی از مواد و وسایل پرمصرف در صنایعی است که مواد نسوز تولید می‌کنند. از این محصول برای تولید انواع لباس‌ها و تجهیزاتی استفاده می‌شود که مقاومت بالایی دارند و استحکام بالای آنها موجب می‌شود کاربرد خاص‌تری داشته باشند.

همانطور که از اسم نخ نسوز مشخص است، این محصول مقاومت بالایی در مقابل حرارت نشان می‌دهد و البته در دو نوع تولید و عرضه می‌شود. نخ مربعی و دایره‌ای انواع این نخ از نظر شکل هستند و البته نخ دایره‌ای کاربرد بیشتری دارد. در بسیاری از موارد به این نوع نخ حتی طناب نسوز نیز می‌گویند؛ علت این مسئله این است که این نخ علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در برابر حرارت نشان می‌دهد، در برابر ضربه و پاره شدن هم بسیار مقاوم است و می‌توان گفت که مستحکم‌ترین نخ موجود در بازار به حساب می‌آید.

از طناب یا نخ نسوز به علت مقاومت بالایی که در برابر حرارت و پاره شدن دارد، برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال از این نخ می‌توان برای آب بندی و عایق سازی حرارتی و درزگیری استفاده کرد. همچنین می‌توان از این نخ‌ها برای ساخت پارچه و لباس‌های نسوز استفاده کرد که در صنایع و شغل‌های مختلف کاربرد دارند.

از آنجایی که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دنبال  محصولات جدیدی برای عایق بندی و ساخت کالاهای مد نظر خود هستند. از این رو نخ نسوز به عنوان یک محصول کاربردی می‌تواند نیازهای جدید که این شرکت‌ها با آن مواجه‌اند را رفع کند.
روش ساخت نخ نسوز

می‌توان گفت که در تمام نخ‌های نسوز یا از الیاف شیشه و یا از الیاف فایبر گلس استفاده می‌شود که الیاف فایبر گلس مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. علت استفاده از فایبرگلس در ساخت نخ نسوز این است که انتقال حرارت را به حداقل می‌رساند و برای جلوگیری از وارد شدن حرارت و سوختن مفید است.

اغلب نخ‌های نسوز فایبر گلاس شکل مربعی دارند اما نخ‌های فیبر شیشه‌ای اغلب حالت دایره مانند دارند. البته نخ‌های نسوز دیگری نیز وجود دارند که از جنس سرامیک و آزبست هستند و ممکن است در آنها نیز مقداری قایبرگلاس به کار برده شود. البته استفاده از نخ آزبست ممنوع است اما برخی دستگاه‌ها برای کارکرد بهتر و عایق کامل حرارتی به نخ نسوز آزبست احتیاج دارند.
پارچه نسوز چیست و چگونه ساخته می شود؟

پارچه نسوز نوعی پارچه است که از الیاف ضد حرارت مثل فایبرگلس، فایبرسرامیک، گرافیت، فایبر سرامیک یا کِولار تولید می‌شوند. این پارچه‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که روش به کار برده شده به کاربرد پارچه بستگی دارد. در ادامه بیشتر به جزئیات این نوع پارچه و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

پارچه-نسوز-فایبرگلاس-400×220
ویژگی پارچه نسوز

پارچه‌های نسوز با توجه به کاربردی که دارند و صنعتی که از آنها استفاده می‌کند، ویژگی‌های مختلفی دارند. اما این پارچه‌ها ویژگی‌های مشترکی دارند که آنها را برای تمام این کاربردها کارا می‌سازد. از ویژگی‌های پارچه نسوز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مقاومت حرارتی تا بیش از 1500 درجه سانتی گراد
خاصیت ضد اسید، ضد باز، ضد روغن، ضد مواد شیمیایی
انعطاف پذیری و استحکام فیزیکی بالا
جنس ضخیم و مناسب برای صنایع پرخطر
اغلب ضد آب و مقاومت در برابر خیس شدن

کاربردهای پارچه نسوز

انواع پارچه نسوز شامل پارچه سرامیکی، سیلیکونی، فایبرگلس، فایبر فلون، آزبستی، فویلدار، کربن نسوز و برزنت هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از این نوع پارچه‌ها در بسیاری از صنایع برای عایق بندی دیگ بخار، لوله‌ها، نیروگاه برق، عایقکاری تاسیسات برقی، ساختمان و کارخانجات استفاده می‌شود.

از این پارچه‌ها در صنایع نظامی، کشتیرانی، فولاد، صنایع ساختمانی و … نیز استفاده می‌شود. به طور کُلی این پارچه‌ها به علت خاصیت ضد حرارتی و ضد سایشی که دارند باعث می‌شوند در صنایع سخت و شغل‌هایی که احتیاج زیادی به استحکام دارند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال در آتشنشانی به صورت ویژه از پارچه نسوز و سایر تجهیزات نسوز استفاده می‌شود؛ چرا که علاوه بر حرارت، این پارچه‌ها در برابر فشار، جریان، سایش، کشش و … مقاومت بالایی داشته و در موارد ضروری انعطاف پذیرند. علاوه بر این‌ها ممکن است از این پارچه‌های محکم برای ساخت ایرانیت، سپر ماشین یا مخزن نگهداری مواد شیمیایی مثل اسید استفاده شود.

نوع دیگر پارچه نسوز پارچه بسته‌بندی است که عایق بسیار قوی بوه و در برابر حرارت و الکتریسیته مقاوم است. به این علت از این پارچه برای بسته بندی استفاده می‌شود که انبساط گرمایی کمی داشته و بهتر بسته‌بندی می‌شود. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان در مورد محصولات نسوز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس درج شده در سایت nasooztoos.com 09121452094 ارتباط برقرار نمایید.
فیبر نسوز یعنی چه؟

فیبر نسوز یک ماده صنعتی بسیار پرکاربرد است که از تکه‌های باریک و ریز چوب که قبلا در آب به شکل خمیر در آمده‌اند و با رزین و چسب ترکیب شده‌اند، تشکیل شده است. این خمیر زیر دستگاه پرس می‌شود و در ابعاد مختلف و به صورت مسطح تولید می‌شود. ویژگی این فیبر مسطح بودن و صاف بودن آن است و اغلب به رنگ قهوه‌ای تیره دیده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های فیبر نسوز در صنایع تحمل حرارت بسیار زیاد، انتقال کم حرارت، مقاومت در برابر جریان الکتریکی، دوام، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، چگالی پایین، استحکام بالا، انبساط و انقباض کم در مواجه با حرارت، قابلیت برشکاری، تراشکاری و فرزکاری و قیمت به صرفه است. ضمناً شایسته ذکر است که این نوع فیبر در مصارف خانگی نیز کاربرد داشته و البته در صنایع کاربردهای متنوعی نیز دارد.
کاربردهای فیبر نسوز

در قسمت قبل به برخی از کاربردهای فیبر نسوز اشاره کردیم. اما در این مورد باید گفت که این فیبر انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربرد خاص خودشان را دارند. اما فارغ از نوع فیبر، می‌توان گفت که تمام فیبرهای نسوز می‌توانند برای کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. کاربردهای این محصول شامل:

عایق بندی تجهیزات صنعتی مثل کوره‌ها، دیگ بخار، کارخانجات ذوب و ریخته گری
عایق لوله‌ها اگزوزهای صنعتی
محافظت از ساختمان در برابر آتش سوزی
ساخت اتصال و بندهای ضد حرارتی در تجهیزاتی که به گرمای زیادی احتیاج دارند
به کارگیری در صنایع خودرو، کشتی سازی و هوانوردی
ساخت واشر

فیبر-استخوانی
نکات قابل توجه در هنگام خرید فیبر نسوز

اگر قصد خرید فیبر نسوز را داشته باشید، باید به یک سری از نکاتی که بسیار کاربردی بوده و می‌تواند به خرید راحت‌تر شما کمک کند توجه داشته باشید. در ادامه به ویژگی‌هایی از فیبر نسوز با کیفیت که می‌تواند به خرید شما کمک کند اشاره می‌کنیم:

فیبر نسوز باید چگالی و وزن کمی داشته باشد
میزان جذب رطوبت آن کم باشد
ضخامت و ابعاد آن یکپارچه و یکنواخت باشد
هیچگونه زدگی، سوراخ، پارگی و یا رنگ پریدگی بر سطح محصول دیده نشود
مقاومت محصول در برابر کشش، تراکم و حرارت بالا باشد
بهتر است ابتدا به مقدار کم تهیه شود و بعد در صورت تایید کیفیت فیبر، دوباره به اندازه کافی خریداری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *