ایسنا/یزد یک فعال حوزه صنعت و دانشگاه در حوزه مد و پوشاک معتقد است که ضعف اصلی صنعت مد و لباس نبود تفکر ناب در کنار بی توجهی مسائل مهمی مانند برندینگ به معنای واقعی آن است.

«احسان زرین آبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: یزد از قدیم الایام و قبل از منفک شدن از اصفهان در حوزه نساجی یکی از مراکز اصلی این صنعت در کشور بود و پس از آن نیز بر اساس شواهد و مستنداتی مانند سفرنامه‌ی مارکوپلو که به بافت پارچه‌ی دارایی در شهر کویری یزد اشاره دارد، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز فعال کشور در این حوزه شناخته شد.

وی افزود: البته نساجی از صنایع کم آب‌خواه نیز محسوب می‌شود که با توجه به کویری بودن این دیار، همخوانی خوبی با اقلیم یزد داشته است، هرچند متاسفانه در سال‌های بعد به هر دلیلی صنعت استان به سمت صنایع پرآبخواه سوق پیدا کرد و صنعت نساجی یزد برخلاف خیلی از استانهای کشورمان از جمله برخی استانهای همجوار، در حاشیه توجهات مسئولان قرار گرفت.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازگشت نساجی یزد به دوران درخشان گذشته خود، گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاهد اقدامات موثری در این رابطه به ویژه از سوی انجمن نساجی یزد هستیم ولی کافی نیست.

زرین‌آبادی خاطرنشان کرد: متاسفانه آخرین زنجیره‌ی این صنعت بزرگ و مادر یعنی حوزه پوشاک که باعث پیشرفت کشورهای فاقد منابع طبیعی مانند سنگاپور و مالزی شده است، در استان یزد مورد غفلت واقع شده است.

وی با تاکید بر این که صرفاً تولید پوشاک در استان نیز نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد، تصریح کرد: باید صنعت نساجی و پوشاک به صورت هماهنگ  عمل کنند چرا که این بخش از صنعت دارای اکوسیستم فناوری پیشرفته ای است و برخلاف اکوسیستم معمول دیگر صنایع، از گستردگی و پیوستگی بیشتری برخوردار است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در ایناکوسیستم فناوری فرصتهای شغلی و کارآفرینی زیادی وجود دارد که به خیلی از آنها در استان و کشور پرداخته نشده است و مهمترین علت آن هم پیوند نخوردن صنعت و دانشگاه است که هر دو بخش نیز در این رابطه به نوعی مقصر هستند.

وی بی توجهی به حساسیت های مصرف کنندگان و مشتریان در هنگام عرضه را نیز از عوامل ضعف این اکوسیستم خواند و افزود: برای مصرف کننده مواردی مانند زیبایی و راحتی پوشاک، پوشاندن مناسب بدن و به روز بودن بر اساس مد روز و مسائلی از این قبیل حائز اهمیت است و تمام این خواسته ها و مطالبات به موضوع مد مربوط می شود.

زرین آبادی اظهار کرد: متاسفانه بی توجهی به این حوزه یا هر دلیل دیگر از جمله مسائل فرهنگی و جامعه شناختی باعث شده تا مردم ما به ویژه جوانان به مدهای خارجی علاقه ی بیشتری نشان دهند.

وی مهمترین علت این عدم استقبال و عدم موفقیت تولیدکنندگان داخلی پوشاک در این حوزه را ناشی نداشتن تناسب تولیدات داخلی با هویت محلی و بومی کشورمان ذکر کرد و افزود: در حالی برخی تولیدکنندگان داخلی صنعت پوشاک از نوع مدهای خارجی در تولیدات خود کپی برداری می کنند که میتوان با بهره گیری از ظرفیت و هویت ملی، مدهای شکیل‌تر و بهتری را به مردم‌مان ارائه کرد ولی لازمه تحقق این مهم هویت بخشی به فعالان این حوزه است.

زرین آبادی متذکر شد: شاید برخی مدهای نامتعارف با هویت بومی به صورت مقطعی رضایت مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد ولی به دلیل اهتمام نداشتن به موضوع مهم برندسازی و عقب ماندن در این حوزه از بخش مارکت دنیا، این رضایتمندی و موفقیت دوام چندانی نخواهد داشت.

وی معتقد است: یکی از اقداماتی که باید مورد توجه فعالان صنعت و دانشگاه قرار گیرد، اهتمام به موضوع برندینگ بر اساس برنامه و قوانین مربوطه است تا خساراتی که قبلآ متوجه بخش طراحی و دوخت شده، دامن این حوزه را نگیرد.

این فعال صنعت و دانشگاه در حوزه مد و پوشاک با تاکید بر اینکه کیفیت تولیدات بن مایه ی موضوع برندینگ است، افزود: گاها نیز شاهد برگزاری دوره های برندسازی بیشتر در قالب نمایش‌های ظاهری و فاقد جنبه‌ی عملی است و به نوعی باعث تصورات و باورهای غلط در متقاضیان می شود چرا که موضوع مهم برندینگ تا حد مسائل پا افتاده‌ای مانند طراحی لوگو یا نامگذاری برند تنزل داده می شود.

وی با اشاره به اهمیت تولید پوشاک ناب در مبحث برندسازی این حوزه، عنوان کرد: البته تولید ناب به تفکر ناب نیازمند است؛ موضوعی که متاسفانه در کشورمان دچار ضعف است به عبارت دیگر ضعف کشورمان در صنعت پوشاک و حوزه مد و لباس نداشتن تفکر ناب در این بخش است.

زرین آبادی علت نبود تفکر ناب در حوزه های مختلف را کم کاری در بخش علوم انسانی و اجتماعی دانست.

وی با بیان اینکه مقوله مد و لباس دارای هفت شاخه ی شامل روش زندگی، لوازم آرایشی، کیف و کفش، نساجی و پوشاک، مدیریت و برندینگ است، اهتمام به تمام این شاخه ها را برای موفقیت در این بخش الزامی خواند.

زرین آبادی با یادآوری این موضوع که برند یک موجود زنده و یک روح در سازمان است، گفت: یکی از رسالتهای متولیان این بخش اعم از دولتی یا غیردولتی برپایی دوره های آموزشی عملی تفکر درست برای فعالان حوزه مد و لباس از جمله خانه های مد است و باید بدانیم که کار در این حوزه نشدنی نیست ولی باید هر چه سریعتر شروع شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *