برخی از هیأت‌های بزرگ استان یزد از جمله هیأت عزاداری آزادشهر، باغ‌ گندم، پنبه‌داران و… اعلام کردند امسال عزاداری به شکل سنتی ندارند و با توزیع بسته‌های معیشتی شور حسینی را پاس می‌دارند.

 

«سید علی فقیه‌زاده»، رئیس شورای هیأت‌های مذهبی یزد در این باره به خبرنگار ما گفت: استان یزد یکهزار و ۵۰۰ هیأت مذهبی دارد که مراسم این هیأت‌ها در دهه اول محرم از شور و هیجان معنوی خاصی برخوردار است و در شب‌های محرم، هیأت‌های قدیمی یزد با حضور در حسینیه‌ها یا مساجد به عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی می‌پردازند.

جمعیت هر یک از حدود ۸۰ هیأت بزرگ استان که در ایام محرم در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند بالغ بر ۱۲۰۰ نفر است و مرسوم است این هیأت‌ها هر شب به دیدارهیأت دیگری برای عزاداری بروند که جمعیت زیادی را در بر می گیرد به همین دلیل امسال با هدف پیشگیری از شیوع کرونا، اجرای نکات بهداشتی و عمل به توصیه مقام معظم رهبری، برنامه‌های عزاداری یزدی‌ها در ماه محرم را لغو کردیم.
وی اظهار داشت: امسال مقرر شده هر هیأت عزاداری هزینه مراسم هرشب از این ایام را صرف تهیه بسته‌های معیشتی شامل گوشت و برنج و روغن و…و یا آزاد کردن زندانیان بی‌گناه استان کند.

همچنین حواله‌هایی را تهیه کرده‌ایم که به خانواده‌های نیازمند داده می‌شود تا با آنها بتوانند از مغازه‌هایی که صاحبانشان در امر خیر همیشه همکاری دارند، با تخفیف ویژه قند وشکر و دیگر مایحتاجشان را خریداری کنند.

فقیه‌زاده با اشاره به اینکه طبق نظر ستاد ملی کرونا و با‌ وجود میل قلبی باید برای تأمین سلامتی مردم و عزاداران حسینی از هرگونه فعالیت مذهبی خودداری کرد، افزود: تمامی هیأت‌های عزاداری باید به مقررات و دستورالعمل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا پایبند باشند و وظایف خود را برای پیشگیری از این بیماری منحوس انجام ‌دهند.

وی با بیان اینکه همکاری مسئولان هیأت‌های زیرپوشش و همراهی با مسئولان اجرایی استان نقش اصلی در پیشگیری از کرونا دارد، یادآور شد: در این رابطه نیروی انتظامی؛ سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد کرونای استان با هیأت‌هایی که در خیابان‌ها عزاداری می‌کنند؛ برخورد خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *