مدیرکل استاندارد استان قزوین گفت: اولین بار در استان قزوین و کشور موفق شدیم که گواهی «نشان صادراتی» برای یکی از محصولات واحد ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا، سیروس صابری در نشست خبری که امروز برگزار شد، تصریح کرد: استاندارد تنها متعلق به ما نیست و مقوله‌ای است که به همه مردم مرتبط می‌شود، با توجه به همزمانی هفته استاندارد با ایام اربعین مراسم روز استاندار در سال جاری ۱۲ آبان ماه با تجلیل از واحدهای تولیدی برتر، خبرنگار برتر و آزمایشگاه همکار برتر برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه در راستای ترویج فرهنگ استاندارد و استانداردسازی برگزار می‌شود که طی آن از ده واحد تولیدی برتر تقدیر می‌شود، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با مسئولان، تجدید میثاق با شهدا، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی مدارس با حضور کارشناسان، برگزاری میز خدمت در محل برگزاری نماز جمعه ازجمله برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان استاندارد قزوین، اظهار کرد: تدوین و تجدیدنظر استاندارد که طبق مصوب باید ۳۰ عدد باشد در شش ماه اول سال پوشش دادیم، ۶۰ مصوب بازنگری استانداردها را داشتیم که تاکنون ۶۴ مورد انجام دادیم، آموزش مدیران کنترل کیفیت، کارشناسان استاندارد، کارکنان اداره کل نیز طبق برنامه صددرصدی پوشش داده‌شده و بسته‌های ترویجی تهیه‌ شده است.

وی افزود: ما در صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری نیز ۶۸ درصد جلوتر هستیم به‌طوری‌که در شش ماهه اول سال ۸۰ مورد تمدید و ۲۲۲ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر کردیم، همچنین در این مدت شش ماهه اول ۲۱۵ اظهارنامه صادراتی داشتیم اما در حوزه اظهارنامه وارداتی به دلیل وضعیت کشور، تحریم‌ها و کالاهای گمرکی با کاهش روبه‌رو شدیم و تاکنون ۴۷۱ مورد صادر شده است.

صارمی خاطرنشان کرد: در بخش بازرسی فنی انرژی در صنایع انرژی‌بر نیز ۲۸ مورد واحدهای نفتی را تحت پوشش قراردادیم و ۹۱۰ مورد بازرسی گاز پرکنی صورت گرفته است، همچنین ۵۵ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی انجام‌ شده و این بازرسی‌ها ادامه داشته تاکنون مشکلی وجود نداشته است درواقع ارزیاب مشکل را مطرح می‌کند و در زمان مشخص باید حل شود که این اتفاق افتاده است و مشکلی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اما در بخش پارک‌های بازی که وسایل بازی قرار دارد نظارت چندانی وجود ندارد و پارک بازی‌ها بازرسی صورت می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین بیان کرد: نمونه‌برداری طرح طاها نیز ۱۰۳ مورد صورت گرفته است، درواقع این طرح کنترل سطح بازار است که ۲۵۱ مورد آزمون صورت گرفته است، بررسی ۸۵۴ جایگاه سوخت نازل مایع، بررسی ۲۳۹ باسکول وسایل چرخ‌دار جاده‌ای نیز مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفته است.

وی عنوان کرد: وسایل سنجش سبک در دادوستد عمومی نیز موردتوجه قرارگرفته است و باید سالی یک‌بار این ترازوها را ارزیابی کنیم و عدم انطباق را گزارش دهیم، امسال توسط دادگستری به همه اصناف ابلاغ کردند که همکاری لازم را داشته باشند اما زمانی مجری ما کار را خواست شروع کند با مخالفت اصناف برخورد و باقیمت مصوبی که اعلام‌شده بود نتوانستیم انجام دهیم و تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

صارمی تصریح کرد: گران‌فروشی و صحت ترازوها خیلی مهم است، ما برای اجرای این طرح قیمت ناچیزی به میزان ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان از هر فروشنده دریافت می‌کنیم که حاضریم با ۲۰ درصد کاهش هزینه داشته باشیم و پیشنهاد شرکت بازرسی ۳۰ هزار تومان است که اصناف مجدداً مخالفت کرده و احتمالاً قانون را نخواندند که اعتراض می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ به ازای هر ترازو برای یک سال است که بعد از ارزیابی به ترازو برچسب می‌زنیم و آن ترازو کالیبره شده محسوب می‌شود، علی‌رغم اینکه هرسال این اتفاق رخ می‌داد، امسال هنوز این را انجام ندادیم، هدف اصلی تعامل است و باید تلاش کنیم طبق قانون هر واحد صنفی انجام نداد می‌توانیم به مراجع قضایی مراجعه کنیم اما می‌خواهیم این کار با تعامل صورت بگیرد و ۹۵ مورد پلمب گذاری وسایل توزین صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین بیان کرد: گشت مشترک عرضه‌کنندگان جواهر ۱۲ واحد صنفی را مورد ارزیابی قرارگرفته و ۱۲ سکه پارسیان قلابی به وزن شش ممیز ۱۲ گرم از چند مغازه کشف‌شده است، در برخی واحدها تنها مرجعی که می‌تواند سکه مدور و دایره‌ای انحصار بانک مرکزی است واحدهای مختلف می‌توانند چندضلعی بسازند اما این سکه‌های پارسیان قلابی به این شکل ضرب شده بودند.

وی تأکید کرد: در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب مجلس مواردی برای واحدهای تولیدی داریم و معیار مصرف انرژی ارزیابی انجام می‌شود، در این مدت شش ماهه ۱۰ گواهی انطباق مصرف انرژی صادرشده است، در شش ماهه اول ۲۸ واحد بازرسی کردیم که ۲۱ واحد منطبق بوده که ۱۱ واحد در حال صدور است و ۱۰ واحد مجوز گرفتند.

صارمی بیان کرد: ۱۷ واحد تولیدی، ساختمانی، شیمی، معدنی، غذایی و کشاورزی پلمب کردیم که ۱۳ مورد پس از حل عدم انطباق رفع پلمب شدند، در حوزه فراورده‌های نفتی نیز کاری واگذارشده که در یک سال گذشته سنگین و زیاد است، فراورده‌های نفتی اگرچه در حیطه ما نیست اما دولت تأکید کرده نمونه‌برداری فرآورده نفتی صورت بگیرد که ۳۶۲ مورد اظهارنامه صادراتی تهیه و هزار و صد و یک مورد نمونه‌برداری داشتیم در شش ماهه دو هزار تانکر بود که آمار زیادی محسوب می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اولین بار در استان و کشور موفق شدیم که گواهی «نشان صادراتی» برای یکی از محصولات واحد ارائه کنیم، برخی از واحدها می‌خواهند بدون علامت استاندارد صادر کنند چراکه برخی از کشورها بر اساس استاندارد و مشخصات فنی خودشان از تولیدکننده می‌خواهند محصول تولید کنند، ما ملزم هستیم که نظارت کنیم بدون علامت استاندارد صادر نشود برای مثال در حوزه پودر شوینده کشور افغانستان بدون علامت استاندارد نمی‌پذیرفتند و مشخصات کالا منطبق استاندار ما نبود، یک علامتی طراحی کردند که کشور هدف بپذیرد بنابراین اولین گواهینامه ثبت کالای صادراتی کشور در استان قزوین صادر شد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین تأکید کرد: بررسی حد مجاز آلاینده‌ها نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ما است که توسط سامانه مشترک وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی صورت می‌گیرد، این سامانه به کشاورزان امکان می‌دهد که بتوانند کالای خود را به‌عنوان محصول سالم در بازار مصرف عرضه کنند و کشاورزان محصول خود را در سامانه مراحل فنی ثبت و بازرسی محصول انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در استان قزوین دومین پروانه استاندارد حلال را صادر کردیم، تنها کسی می‌تواند صادر کند که مرجع ملی استاندار است و هر دستگاه دیگری صادر کند غیرمجاز است، درخصوص دغدغه مردم برای غذای سالم استاندارد تلاش داریم که نیاز مذاهب را پوشش دهیم به عنوان مثال برای ژلاتین به نظر مراجع و فقها و دفتر مقام معظم رهبری پروانه حلال صادر کردیم.

۸۵ درصد آسانسورهای اداری قزوین دارای مشکل است

صارمی در ادامه با اشاره به مشکلات آسانسورهای قزوین، تأکید کرد: در این دو سال مشکلات مختلفی در حوزه آسانسور داشتیم، عدم هماهنگی در امورات بازرسی مشکلی بود که با همکاری نظام‌مهندسی توانستیم این مشکل را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی ما بی‌کیفیتی آسانسورها است، آسانسور اماکن عمومی، ادارات دولتی و بیمارستان‌ها را بازرسی می‌کنیم اما با عدم همکاری مسئولان و بهره‌برداران آسانسور روبه‌رو هستیم می‌توانیم بگوییم که نسبت به بیش از ۸۵ درصد آسانسورها نگرانی داریم و غیراستاندارد هستند، البته برخی مشکلات جزئی دارند که نگران‌کننده نیست.

مدیرکل استاندارد استان قزوین یادآور شد: در اماکن خصوصی نمی‌توانیم ورود کنیم باید مجوز قانونی داشته باشیم، برای آسانسورهای ساختمان‌های در حال بهره‌برداری خیلی مشکل نداریم چراکه تا گواهی‌نامه استاندارد آسانسور را نداشته باشند پایان کار صادر نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در حوزه آسانسورها آزمون ادواری است، گواهینامه‌های صادرشده یک‌ساله است اگر مجدداً برای تمدید مراجعه نکنند از درجه اعتبار ساقط می‌شود در یک سال موظف است از تمدید کند که اغلب صورت نمی‌گیرد.

صارمی عنوان کرد: هفته گذشته با صنعت و معدن و نظام‌ مهندسی ساختمان جلسه گذاشتیم و به‌منظور پیگیری برخی از موارد کمیته آسانسور و بررسی مشکلات آسانسور شکل گرفت در این کمیته از فعالیت شرکت نصاب غیرمجاز جلوگیری و به تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ساختمان‌های اداری اصلاحات انجام می‌شود ولی آزمون ادواری و ایرادات را موردتوجه قرار نمی‌دهند که باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین با اشاره به وضعیت فعلی تله سیژ قزوین اظهار کرد: تله سیژ همچنان ازنظر ما غیراستاندارد است، عدم انطباق‌هایی وجود دارد که باید رفع شود و این نیاز به زمان دارد اما معمولاً بخشی از کار را انجام می‌دهند، تا شش ماه دیگر که شرایط جوی تغییر پیدا می‌کند ایرادات نیز تغییر می‌کند بنابراین باید به‌صورت مستمر رفع عدم انطباق صورت بگیرد.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *