به گزارش خبرنگار مهر، محمد جوانبخت در آئین اختتامیه کارگاه آموزشی بین‌المللی «سواد رسانه‌ای آب»، برگزاری این کارگاه آموزشی را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: امید است با برگزاری اینگونه دوره‌های آموزشی، گام بلندی در جهت ارتباط بیشتر بخش آب با رسانه برداشته شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه افزود: اینکه ما در یک منطقه‌ای با اقلیم خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم امری بدیهی است و نیاکان ما با شرایط کم‌آبی و بی‌آبی سالیان سال دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ تمدن غنی آبی ما حاصل سخت‌کوشی پیشینیان این سرزمین بوده است.

وی اضافه کرد: با جوامع مدرن امروزی به روش‌های قدیم و سنتی نمی‌توان تأمین و مدیریت آب را در دستورکار قرار داد، بنابراین استفاده از روش‌های مدرن در مدیریت و حکمرانی آب امری ضروری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رسانه یکی از ارکان مهم حکمرانی آب در دنیای امروزی است، اضافه کرد: بی‌تردید بدون رسانه پیشبرد این امر با نقص بزرگی روبرو می‌شود؛ مدیریت منابع آب به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی حکمرانی آب به شمار می‌رود.

جوانبخت با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند در مسیر سخت حل چالش‌ها و بحران‌های آبی یاریگر کشور باشند، اظهار کرد: رسانه به عنوان رکن مهم ارکان کشور می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه به تعدادی از اقداماتی که رسانه می‌تواند در راستای پیشبرد رسالت‌های حوزه آب صورت دهد اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات می‌توان به اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در حوزه آب، آگاهی‌بخشی از تغییرات اقلیمی به عنوان معضل منطقه‌ای و جهانی، آموزش راه‌های سازگاری با اقلیم خشک، بیان ابعاد حفاظت و صیانت از منابع آبی به ویژه آب‌های زیرزمینی، کمک به بهبود ارتباط سطح مدیریتی آب با ذینفعان و همسوسازی جامعه و مردم با اهداف توسعه اشاره کرد.

وی با انتقاد از اصرار بر تداوم برداشت از چاه‌های آب کشاورزی در مناطق خشک و کم‌آب بیان کرد: چگونه می‌توان از منطقه‌ای که در شرایط خشکسالی قرار دارد انتظار برداشت همان میزان آب را داشت که در شرایط نرمال نیز به همان میزان آب برداشت می‌شود.

جوانبخت تاکید کرد: امروز به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی با تشدید پدیده فرونشست زمین روبرو شده‌ایم؛ این امر به عنوان به صدا درآمدن زنگ خطر فاجعه تمدنی به شمار می‌رود.

نصب کنتورهای برقی برای مدیریت برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از نصب کنتورهای برقی بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد و گفت: امسال وزارت نیرو بر اساس تکلیف قانونی، اقدامات وسیعی را در راستای کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی با نصب کنتورهای برقی بر روی این چاه‌ها آغاز خواهد کرد.

وزارت نیرو مکلف به بازتخصیص آب برای صنایع و معادن کشور است

وی همچنین به باز تخصیص آب برای صنایع و معادن کشور اشاره کرد و گفت: موضوع مهم دیگری که دستورالعمل آن از سال گذشته ابلاغ و در قانون بودجه امسال نیز آورده شده، این است که وزارت نیرو مکلف به باز تخصیص آب برای صنایع و معادن کشور شده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، عمده نیاز صنایع و معادن از طریق آب‌های سطحی و زیرزمینی تأمین می‌شود و با توجه به شرایط آبی کشور این برداشت صحیح نیست.

جوانبخت با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی گفت: نظر من این است که امروز باید روی هر محصول کشاورزی که تولید می‌شود، میزان مصرف آب برای تولید آن نیز درج شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اقتصاد آب را از مسائل مهم کشور برشمرد و افزود: میزان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی بر همگان روشن است، اما نحوه مصرف آن در شرایط بدتری نسبت به میزان مصرف قرار دارد.

وی ادامه داد: باید برای مدیریت این شرایط و به منظور افزایش بهره‌وری که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، شاهد تغییر الگوی آبیاری و تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *